Hjelp til å kalibrere ph meter

arefsahl

Norbrygg-medlem
Kjøpte for en tid tilbake et ph-meter fra Kina som jeg sliter med å få kalibrert riktig. Litt dårlig engelsk i den medfølgende bruksanvisningen, så lurer på om det mangler noe mellom kalibrering mot 6,86 og 4,00.
Følger man bruksanvisningen slavisk, så vil den kalibrere mot 6,86 to ganger.

Jeg har dette ph-meteret.
20160529_083854.jpg

Her er bruksanvisningen :
Office Lens 20160529-085007.jpg

Ble kjøpt her :
http://www.ebay.com/itm/201509493443?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
Bruksanvisningen er feil, du fortsetter å trykke til den viser 4.0. Tror ikke det er et must å gjøre begge i en rekke, kan godt avbryte etter 6.86 og så starte på nytt, men trykke en gang ekstra for å havne på 4.0.

For øvrig har jeg kastet to av disse, fikk de aldri å bli stabile. Kjøpte istedenfor en billigere variant som var oppgitt til 80c, og den funker faktisk bedre (foreløpig)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har lært at man alltid skal kalibrere 7 (6,86) først. Og så i det området man skal måle. (4 for sure løsninger)
Man tenker seg en linjær målelinje. Og punktet den svinger rundt er 7. Begynner man i andre enden blir det vanskelig.
Må legge til at lærdommen er fra TI på slutten av 80 tallet. Nye instrumenter vet jeg lite om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp