Hjelp til å komponere oppskrift

hei har akkurat mottatt en del varer fra petit, har ikke helt bestemt hav dette skal brukes til, øl selvfølgelig  :biersmile: men jeg har kun planlagt et brygg.nemlig denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html    Men kunne tenke meg til hjelp til å sette sammen en fin oppskrift eller to, gjerne en lys, og en ganske mørk øl. er det mulig å få til en litt rund fin øl med litt karamellsødme i smaken? Jeg brygger 25- 30 liters brygg.  :help: Her er varelista:
Muntons pale malt knust 25 kg
Castle malting wheat malt  1 kg
muntons munic malt ebc 15, 1 kg
castle malting vienna caramalt 1 kg
Muntons crystal malt EBC 150, 500 g
Muntons Chocolademalt 1 kg
nugget pellets 100 g
cascade pellets 250 g
hallertau perle blomst 250 g W yeast activator xl 125 ml Candissugar ebc 600-700 500 g

Lurer også på hvor mye utgjæringen har å si for smaken på ølet, er det viktig å stoppe gjæringen på riktig FG, for å oppnå rett smak ?( flere steder i forumet står det skrevet at ølet skal stå minst 14 dager i gjæringsbøtta) hva om FG blir veldig lav da?  :biersmile:
 
Gjærtype og temperatur betyr mer enn utgjæringen, for smaken. Man stopper ikke gjæringen, man lar den gjære helt ut, dvs 14 dager er OK. FG vil da være på ca 1/4 av OG, det avhenger litt av attenueringen på den gjærtypen du bruker. Hvis FG blir veldig mye lavere enn forventet kan det tyde på en infeksjon, villgjær eller andre uhumskheter. Årsaken til at FG blir lavere er da at andre organismer enn gjæra di driver og gjærer på vørteren, og disse klarer som regel å gjære lengre ned enn den egentlige gjæra.
Vareutvalget ditt tilsier at du kan lage nær sagt hva som helst, 95% PaleMalt og 5%Crystal gir f.eks. en helt streit Pale Ale. Anbefaler å laste ned Beersmith eller lignende programvare, der kan du finne mengdene i forhold til volumet du ønsker, og mikse helt til du finner noe som har både den alkoholstyrken (OG,FG), fargen og bitterheten du vil ha.
Du skal gjøre ganske mye feil før det ikke blir godt øl!
 
Hvilken gjærtype har du? Gjæringen er den viktigste faktoren i ølbrygging, sammen med renhold som Dag påpeker.

Kort sagt: Mesker du kaldt får du et øl som gjærer langt ned. Mesker du varmt får du et søtere øl.

For de fleste ølsorter rundt OG 1.045-1.060 skal 67 grader mesking på 1 time gi en grei utgjæring og et balansert øl.

 
 
Takk, for Raske fine svar, har tatt vare på gjærkaka etter forrige brygg, og tenkte å bruke den på et par brygg. Danstar nottingham. og har i tillegg en tørrgjær fra muntons, ikke sikker på hvilken, men den var beregnet på en bitter iallefall. Gjæren fra det forrige brygget har stått i kjøleskap en uke, vil denne holde til etter påske mon tro?
 
Jan Arne skrev:
Gjæren fra det forrige brygget har stått i kjøleskap en uke, vil denne holde til etter påske mon tro?

Det vil den helt sikkert, men tror jeg ville laget en starter etter mr-maltys pitching calculator istedenfor å pøse på hele kaka. Gjenbruk av slurry blir vel og litt mer usikkert etter lengre lagring. www.mrmalty.com
 
OK vet ikke helt om jeg forsto kalkulatoren, kan noen beskrive fremgangsmåte ved feks 7 us gallon. viability % hva er det? Og en annen ting....
Kan Man fryse slurry fra tørrgjær elle dør gjæren da
 
Tilbake
Topp