Hjelp til å velge passende varmeelement til kjøleskap for gjæring

Miguel skrev:
Glemte å si at den skal styres av stc. Det byr heller ikke på kokt øl?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Kjenner ikke øvre grense for termostaten til frostvakt. Normalt er der "grove" i innstilling, derfor liker jeg å styre de med en stc1000 som er nøyaktig.
Om dt skulle vise seg at du ikke oppnår 35 grader via termostat , kan du by-passe den , men det krever litt elektro kunnskap.

Gjør en test. sett den i en kasse og sett den på fullt,,  se hva du ender opp av temperatur.
 
Hvor lang tid bruker det å gå før disse STC'ene kommer i posten fra Asia? Har ventet over fire uker på min nå  :eek: Tenkte vente med å sette en ny batch til jeg har kontroll på gjæringstemperaturen, men begynner å bli lei av å vente nå! Vil komme i gang igjen med brygingen! :biersmile:
 
Marius K. skrev:
Hvor lang tid bruker det å gå før disse STC'ene kommer i posten fra Asia? Har ventet over fire uker på min nå  :eek: Tenkte vente med å sette en ny batch til jeg har kontroll på gjæringstemperaturen, men begynner å bli lei av å vente nå! Vil komme i gang igjen med brygingen! :biersmile:

Ca 3-4 uker. Så du bør følge med på postkassa di i disse dager.
 
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Hvor lang tid bruker det å gå før disse STC'ene kommer i posten fra Asia? Har ventet over fire uker på min nå  :eek: Tenkte vente med å sette en ny batch til jeg har kontroll på gjæringstemperaturen, men begynner å bli lei av å vente nå! Vil komme i gang igjen med brygingen! :biersmile:

Ca 3-4 uker. Så du bør følge med på postkassa di i disse dager.

Ok, da håper jeg den straks er på plass!
 
Bruker 9 meter frostvakt kabel uten termostat fra netthandelen jeg fikk for 1,-
Denne har jeg sløyfet i bunn av skapet med et liggeunderlag over disse som bøtta står på.
Det finnes også varmematter til feks. hunder / reptiler på ebay til en billig penge på ebay som bør kunne brukes som varmekilde til gjæringskapet ditt.
 
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Hvor lang tid bruker det å gå før disse STC'ene kommer i posten fra Asia? Har ventet over fire uker på min nå  :eek: Tenkte vente med å sette en ny batch til jeg har kontroll på gjæringstemperaturen, men begynner å bli lei av å vente nå! Vil komme i gang igjen med brygingen! :biersmile:

Ca 3-4 uker. Så du bør følge med på postkassa di i disse dager.

Ok, da håper jeg den straks er på plass!

Noen sender hurtig,,andre drøyer. Jeg pleier sende melding til selger og mase om det drøyer. Noen ganger kommer de ikke i det hele tatt,,og da oppretter jeg "case" på Ebay,,og de returnerer pengene fort.....
 
Buster skrev:
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Hvor lang tid bruker det å gå før disse STC'ene kommer i posten fra Asia? Har ventet over fire uker på min nå  :eek: Tenkte vente med å sette en ny batch til jeg har kontroll på gjæringstemperaturen, men begynner å bli lei av å vente nå! Vil komme i gang igjen med brygingen! :biersmile:

Ca 3-4 uker. Så du bør følge med på postkassa di i disse dager.

Ok, da håper jeg den straks er på plass!

Noen sender hurtig,,andre drøyer. Jeg pleier sende melding til selger og mase om det drøyer. Noen ganger kommer de ikke i det hele tatt,,og da oppretter jeg "case" på Ebay,,og de returnerer pengene fort.....
Fikk bekreftelse på at den var sendt for over fire uker side..  Er ikke så bekymret for pengene, for som du sier så får man jo refundert de om varen ikke dukker opp. Jeg er bare utålmodig for jeg vil brygge! Hehe :)
 
Marius K. skrev:
Buster skrev:
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Hvor lang tid bruker det å gå før disse STC'ene kommer i posten fra Asia? Har ventet over fire uker på min nå  :eek: Tenkte vente med å sette en ny batch til jeg har kontroll på gjæringstemperaturen, men begynner å bli lei av å vente nå! Vil komme i gang igjen med brygingen! :biersmile:

Ca 3-4 uker. Så du bør følge med på postkassa di i disse dager.

Ok, da håper jeg den straks er på plass!

Noen sender hurtig,,andre drøyer. Jeg pleier sende melding til selger og mase om det drøyer. Noen ganger kommer de ikke i det hele tatt,,og da oppretter jeg "case" på Ebay,,og de returnerer pengene fort.....
Fikk bekreftelse på at den var sendt for over fire uker side..  Er ikke så bekymret for pengene, for som du sier så får man jo refundert de om varen ikke dukker opp. Jeg er bare utålmodig for jeg vil brygge! Hehe :)

Da er det nok bare å vente.noen ganger tar det tid..kineseren fyller hele containere med småpakker før de sendes mot oss kjipinger i nord ;)
 
Buster skrev:
Noen sender hurtig,,andre drøyer. Jeg pleier sende melding til selger og mase om det drøyer. Noen ganger kommer de ikke i det hele tatt,,og da oppretter jeg "case" på Ebay,,og de returnerer pengene fort.....

Dette har jeg faktisk aldri opplevd. Jeg antar at jeg har bestilt 20-30 ting de siste to månedene, og alle har faktisk kommet frem.
 
Har vært noen pakker som aldri har dukket opp hos meg. Ebay er veldig hjelpsomme i slike tilfeller.

Ellers har jeg bare gode erfaringen med frostvakt som varmekilde i gjæringsskap. Har en 200W fra Jula styrt av STC1000. Har ikke gjort noe med termostaten bare skrudd den på max. Den ligger løst i bunnen, og bøtta står på en hylle over.

Jeg tro en 60W glødepære også fungerer greit. Den bør pakkes i alufolie for å skjerme for lys. (Skulle ikke politkerne forby glødepærer for en stund siden?)
 
SindreW skrev:
Har vært noen pakker som aldri har dukket opp hos meg. Ebay er veldig hjelpsomme i slike tilfeller.

Ellers har jeg bare gode erfaringen med frostvakt som varmekilde i gjæringsskap. Har en 200W fra Jula styrt av STC1000. Har ikke gjort noe med termostaten bare skrudd den på max. Den ligger løst i bunnen, og bøtta står på en hylle over.

Jeg tro en 60W glødepære også fungerer greit. Den bør pakkes i alufolie for å skjerme for lys. (Skulle ikke politkerne forby glødepærer for en stund siden?)

Er det ikke allerede forbudt? Det som ligner mest på den gamle glødepæra nå er vel halogenpærene.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg bruker varmeplata på 25W fra Petit. Står på høykant intil siden  i kjøleskapet. Fungerer helt prima sammen med STC1000, men jeg har forsåvidt ikke prøvd den med høyere temperatur enn 22 ̊C på STC-en. Skulle dog tro den klarer å varme det litt til hvis det trengs med belgiske øl.
 
Gahr skrev:
Jeg bruker varmeplata på 25W fra Petit. Står på høykant intil siden  i kjøleskapet. Fungerer helt prima sammen med STC1000, men jeg har forsåvidt ikke prøvd den med høyere temperatur enn 22 ̊C på STC-en. Skulle dog tro den klarer å varme det litt til hvis det trengs med belgiske øl.

Bruker du vifte til å sirkulere luften?
 
Det som er litt dumt med å bruke glødepære i alufolie er at du må sjekke den jevnlig om den fortsatt virkar. Frostvakt eller varmematte (eller varmefolie til gulv) ser eg på som meir pålitelig.
 
protto skrev:
Det som er litt dumt med å bruke glødepære i alufolie er at du må sjekke den jevnlig om den fortsatt virkar. Frostvakt eller varmematte (eller varmefolie til gulv) ser eg på som meir pålitelig.
Ja det er en nødløsning. En frostvakt koster 100-200kr og gjør jobben. Er ikke noe jeg ligger våken og pønsker ut alternativer til akkurat :biersmile:
 
Hva med infrarød pære? Den vil vel kanskje fungere best under stormgjæring siden det er sirkulasjon i vørteren. Etter stormgjæringa blir det vel bare en del av vørteren som tar støyten.

Kanskje man kunne laget en roterende plattform å sette gjæringsdunken på. Men da bør man jo følge opp med å montere ei lita discokule inni der og som blir belyst av ei lita diode.

Men. Jeg vil anta at man får raskere respons med IR, selv om det slett ikke er viktig i denne sammenhengen hvis man har et godt isolert skap.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg har som mange andre en stc1000 + frostvakt fra jula montert i bunn av kjøleskapet, samt denne: http://r.ebay.com/A3kGPc som regulerer varmen på denne frostvakten. I tillegg, selvom det kanskje ikke er nødvendig så er det påkoblet en vifte som sirkulerer luften.
 
uThaug skrev:
Jeg har som mange andre en stc1000 + frostvakt fra jula montert i bunn av kjøleskapet, samt denne: http://r.ebay.com/A3kGPc som regulerer varmen på denne frostvakten. I tillegg, selvom det kanskje ikke er nødvendig så er det påkoblet en vifte som sirkulerer luften.

Før idag så snekret jeg meg et lite 12v-viftestativ. Med 200W frostvakt som jeg får i morgen så tenkte jeg at det kan bli mye varme på samme sted hver gang den fyrer opp. Frostvakten min kommer da til å stå på siden av karet. Tenkte å koble den sammen med frostvakten slik at den skrur seg på hver gang frostvakten skrur seg på.
 
Tilbake
Topp