Hjelp til å velge passende varmeelement til kjøleskap for gjæring

Gahr skrev:
Jeg bruker varmeplata på 25W fra Petit. Står på høykant intil siden  i kjøleskapet. Fungerer helt prima sammen med STC1000, men jeg har forsåvidt ikke prøvd den med høyere temperatur enn 22 ̊C på STC-en. Skulle dog tro den klarer å varme det litt til hvis det trengs med belgiske øl.

Høres bra ut. Går for denne løsningen.
 
Espfark skrev:
Tenkte jeg skulle prøve dette på gjæringskarene med isolasjon rundt. Flexheat 40 cm ca. 1 m og gir ca. 25-30 W. Hvis det blir for lite så har jeg en kabel som jeg kan legge i bunnen av kjøleskapet.

Dette tror jeg ikke du blir så heldig med om du bruker isolerende materiale utenpå.
Jeg har ikke erfart det selv, men lærte iallefall på kurs om disse el-flex`ene at om man f.eks la ett teppe oppå parketten, så ville "cellene" som lå under teppet bli ødelagte. Resten av varmematten ville allikevel fungere.

Tror løsningen din vil fungere en stund, så vil matten gradvis bli dårligere.

Uten isolasjon rundt dog, tror jeg det kan være en god ide.
 
Bendik Slind skrev:
Hei, jeg slengte en kupevarmer i kjøleskapet, styrt av en stc-1000, og det fungerer som bare det. Gjærer akkurat nå en saison  :)

har ødelagt to stk av  de. Mine tålte ikke avpåavpå  greiene. Den  ene gikk viften på og den andre røk varmetråden.
har kjøpt frosvakt nå, funker fortsatt  :)
 
noen som har nonen tips om hva jeg bør kjøpe, hvis jeg skal ha det enkelt? Jeg vil ikke koble til STC-1000. Jeg vil kjøpe UT-100 temp regulator og et varme element med termostat. Men hvordan får jeg koblet opp et slikt varmeelement inni kjøleskapet? F.ekse en frostvakt fra Jula.
 
noen som har nonen tips om hva jeg bør kjøpe, hvis jeg skal ha det enkelt? Jeg vil ikke koble til STC-1000. Jeg vil kjøpe UT-100 temp regulator og et varme element med termostat. Men hvordan får jeg koblet opp et slikt varmeelement inni kjøleskapet? F.ekse en frostvakt fra Jula.

Vi har UT200 og 25w varmeelement som står opp etter bakveggen på kjøleskapet. Ledningen ligger bare ut kjøleskapet, pga pakningen så går døren helt fint igjen. Rommet vi gjærer i er ikke veldig kaldt, så vet ikke om varmeelementet takler utebod eller lignende vet jeg ikke . Vi har kjøleskapet koblet til UT200 når det stomgjærer så kopler vi om når den er ferdig. Funker fint og er enkelt og greit


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ok, men hvilket varmeelement bruker du? Har vanskeligheter med å finne noe som kan kobles i en stikkkontakt. Ellers har jeg hørt at folk bruker begge på en gang, men at de ikke jobbe på samme temperatur selvsagt.
 
Jeg har et på 25w som jeg bruker rundt en 30 liter bøtte. Det fungerer bra. Har liggeunderlag over for å konsentrere varmen inn på ølet.

Har kjøpt alle mine STC på ebay.
 
Ok. Ingen som har blitt en slags fast leverandør til Norge. Finnes jo 1000 selgere som selger det samme til samme pris.

HVordan er det å plassere denne matta under bøtta? Mitt skap skal stå i en isolert bod med ca 14-17 grader normal temp. Bruker den også som smøre/sykkelbod. En god furtebu :)
 
Viss ein har sakene i eit kjøleskap (eler noko anna lite og isolert) så funkar det sikkert bra med eit separat varmeelement.
Var vel forsåvidt det tråden handler om...

Eg har gjæringsdunken ståande i eit uoppvarma kjellerrom, så da er det greit å ha varmen tett på dunken med isolasjon i rundt.

Edit:
Ein 'ulempe' med eit relativt kraftig varmeelement inne i kjøleskapet er at ein vil få større svingningar rundt settpunktet sjøl om ein har styring med stc1000 e.l.
Kor mykje får ein vel berre prøve for å finne ut.
 
Sist redigert:
Kanskje lurt å gå for noe som ikke har så stor masse som varmes opp. Hvis massen er stor vil temperaturen kunne stige etter at elementet er slått av og man får unødvendig stor temperatursvinging. En vifte for omrøring av luften hjelper kanskje og er nyttig til å holde jevnere temperatur i hele skapet.
Bruker selv vanlige ca 40w frostvakter (type varmerør/Hylite?) uten vifte men vet at jeg burde montert slike.
 
Min terrarium varmeplate har justering fra 0 til 100 % den dekker halve bøtta. Bøtta står i et kjøleskap og temp.føleren er isolert på dunken.

Har fungert veldig bra for meg. Men jeg har ikke gjort noe avansert logging av temperaturen.

Å ha platen under bøtta kan sikkert fungere det, men det vil bli mindre flate mot bøtta og sjansen for at platen blir ødelagt er større.
 
Tilbake
Topp