Hjelp til å velge passende varmeelement til kjøleskap for gjæring

Som nevnt i en annen tråd bruker jeg og en varmefolie på 25w (litt stiv plastsak) beregnet for terrarium. Tapet fast i døra på et kjøleskap som tar 2 gjæringskar på 30 l (Europris). Er koplet via en pid og har ingen probl med å holde 25-26 grader (ikke prøvd høyere), i et rom som holder ca 10-14 grader. Skal nå tilkoples stc1000+ for programmert styring, og rex-100 flyttes til netthandelkjele. Pc-vifte for sirkulasjon
 
Viss ein har sakene i eit kjøleskap (eler noko anna lite og isolert) så funkar det sikkert bra med eit separat varmeelement.
Var vel forsåvidt det tråden handler om...

Eg har gjæringsdunken ståande i eit uoppvarma kjellerrom, så da er det greit å ha varmen tett på dunken med isolasjon i rundt.

Edit:
Ein 'ulempe' med eit relativt kraftig varmeelement inne i kjøleskapet er at ein vil få større svingningar rundt settpunktet sjøl om ein har styring med stc1000 e.l.
Kor mykje får ein vel berre prøve for å finne ut.

Hvor plasserer du sensoren til STC´n. Hvis innenfor varmeteppet; vil ikke da sensoren bli varmere enn karet? Syns teppet her virker veldig bra men lurer på om 50w blir for mye i et lite benkeskap
 
Hvor plasserer du sensoren til STC´n. Hvis innenfor varmeteppet; vil ikke da sensoren bli varmere enn karet? Syns teppet her virker veldig bra men lurer på om 50w blir for mye i et lite benkeskap

Tenkte litt fram og tilbake på det. Kjøpte ein thermowell, men det vart ikkje heil tett ved første forsøk.
Så endte med å lage eit hull i lokket, med kabelgjennomføring, og tetta med silikon for å få det lufttett.
Sensoren tåler vann, så den heng og dingler ca. midt i vørteren. Skal være ein ideell posisjon vil eg tru.
Var raus med StarSan når eg tok det i bruk...

Bruker forøvrig ikkje ein STC eller liknande, har eit system for automatisering av lys/varme i heimen så eg la det inn der.
Det kan være fleire potensielle feilkilder med eit meire komplekst system, men eg krysser fingrane. Bruker det for første gong akkurat no faktisk.
 
De fleste i denne tråden vil ha varmeelement for å få høyere temperaturer i kjøleskapet/dunken under gjæring. Men jeg har et litt motsatt problem, jeg vil ha 16 grader. Kjøleskapet mitt klarer ikke å gå så varmt. Så jeg tenkte å prøve den temperaturkontrolleren som man kobler kjøleskapet til, UT-300 Temperatur Kontroll. Vil dette fungere? Hvordan fungerer den? Så vidt jeg har forstått sår den bare kjøleskapet av og på for å kontrollere temperaturen. Vil den slå av kjøleskapet og så slå det på igjen i korte intervaller for å holde temperaturen der jeg vil?

Eller må også jeg ha et varmeelement med temperaturkontroll?
 
De fleste i denne tråden vil ha varmeelement for å få høyere temperaturer i kjøleskapet/dunken under gjæring. Men jeg har et litt motsatt problem, jeg vil ha 16 grader. Kjøleskapet mitt klarer ikke å gå så varmt. Så jeg tenkte å prøve den temperaturkontrolleren som man kobler kjøleskapet til, UT-300 Temperatur Kontroll. Vil dette fungere? Hvordan fungerer den? Så vidt jeg har forstått sår den bare kjøleskapet av og på for å kontrollere temperaturen. Vil den slå av kjøleskapet og så slå det på igjen i korte intervaller for å holde temperaturen der jeg vil?

Eller må også jeg ha et varmeelement med temperaturkontroll?
Ja, ut-300/ stc-1000 er bare en ekstern termostat
 
Men hvorfor trenger jeg varme elementet også -

Du trenger ikke varmeelement om du gjærer i et varmt rom, si 20 grader eller varme. Om du gjærer i et rom på si 18 grader vil du trenge kjøling ved stormgjæring og varmeelement etterpå om du skal gjære ved 20 grader, som er relativt vanlig for Ale


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Slenger meg med på denne tråden......

Vil en 20w frostvakt av denne typen her, være nok for ei 30 L gjæringsbøtte for pilstemperaturer på 12-15 grader, eller burde jeg hatt noe kraftigere.
Rommet den blir stående i varierer en del i temperatur men kan ofte gå ned mot null.

https://megaflis.no/frostvakt-2-m-20w.html

.
 
Slenger meg med på denne tråden......

Vil en 20w frostvakt av denne typen her, være nok for ei 30 L gjæringsbøtte for pilstemperaturer på 12-15 grader, eller burde jeg hatt noe kraftigere.
Rommet den blir stående i varierer en del i temperatur men kan ofte gå ned mot null.

https://megaflis.no/frostvakt-2-m-20w.html

.
Kanskje nok, men jeg ville gått for 5m lengde, da en 2 metring bare gir to turns rundt bøtta
 
Jeg bruker 2m fra Jula, og det holder lenge dersom du isolerer rundt gjæringskaret med et liggeunderlag. Jeg anbefaler liggeunderlag uansett kabellengde for å holde en jevn temperatur i hele karet.
 
Det har blitt så kaldt i kjelleren at jeg må ha varmeelement i gjæringsskapet. Fant et par gamle skotørkere. 230V / 8W står det under dem. Er det en risk ift. brannfare?
 

Vedlegg

  • 7d23ea24-0e93-4b4d-a303-3115e539258c_org_medium.jpg
    7d23ea24-0e93-4b4d-a303-3115e539258c_org_medium.jpg
    97,7 KB · Sett: 27
Det har blitt så kaldt i kjelleren at jeg må ha varmeelement i gjæringsskapet. Fant et par gamle skotørkere. 230V / 8W står det under dem. Er det en risk ift. brannfare?
Skotørkere er jo spesielt laget for å kunne ligge i en tekstilsko uten å svi eller antenne den, så det bør nok gå bra. Hvor varme blir de? Jeg antar at de ikke blir varmere enn at du klarer å holde dem i hånda. Avhengig av hvor godt isolert gjæringsskapet ditt er kan det jo faktisk hende det ikke er nok! Det er jo aldri dumt å innføre noen tiltak som reduserer risikoen uansett, selvsagt. Gjæringsskap som er tette og ikke åpnes for ofte er allerede ganske "brannsikre" ved at de gjerne er fyllt med CO2.

Jeg kan sterkt anbefale frostvakta en får kjøpt på Biltema: Passende effekt og trygg i bruk.
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-2000022756/
 
Tilbake
Topp