Jeg har bygget meg varmtvannstank-bryggeri og holdt fokus på å gjøre dette så billig som mulig, men funksjonelt og med mulighet for rask kok og kjøl og slikt.
Dette er en utmerket måte å gjøre det på mener jeg. En perfekt batchstørrelse er 50-60 liter i bryggeriet mitt, men vi har brygget ned under 20 liter (men da var det nok 20 liter under kokingen). Kan sikkert brygge 80 liter hvis jeg må.
Har egentlig ikke noen 1-2-3 metode å gjøre dette på, jeg tror mye handeler om hvilke egenskaper du vil at bryggeriet ditt skal ha.
Hos meg har jeg satt HLT høyere enn Mesketanken og kokekjelen, og så sirkulerer jeg vørter fra mesketanken og gjennom den høyereliggende HLT under mesk. Når mesketiden er over flytter jeg slangen over i kokekjelen ganske enkelt.
Har da altså en kobberspiral inne i HLT som mesken kan sirkulere gjennom, og har også bygget meg en motstrømskjøler av en annen kobberspiral. Kjøpte vel en stor rull med 12 mm kobberrør på biltema, samt en Mach-pumpe og det er vel de største utgiftene jeg har hatt. Så er det klart at det blir en del annet småtteri, varmeelementer er billige så jeg har dyttet inn mange av de, og kjører anlegget på 3 sikringskurser, dvs at jeg har 3x2kW kapasitet i HLT, og enda noe mer i kokekjelen, men da må jeg sørge for å legge ledninger til 16A kurser rundt om i huset mitt.
Jeg kan sikkert beskrive nøyere hvordan jeg har gjort saker og ting, f.eks. var det en læringsprosess å bore i rustfritt, men jeg fikk dette til med et HSS hullsagsett fra biltema og litt boreolje.
Jeg bruker badstua som bryggerilokale, den tåler litt fuktig luft og det er faktisk membran under flisene der. Ved søl vil dette renne ut døren og ut i dusjen i rommet utenfor.
På bildet vises HLT og kokekjelen. Der hvor mesketanken skal stå er det en styretavle som for øyeblikket har tatt plassen. En slik er lett å lodde sammen med litt deler fra e-bay, og planen er selvsagt å utvide denne med en PID-kontroller.
Mitt forslag er at du bestemmer deg for hvor stor kapasitet du vil ha på bryggeriet, samt om du vil ha en pumpe og HLT høyt eller to pumper for å kunne ha alle kjelene i samme høyde. Så skjærer du varmtvannstankene etter det. Derifra er det bare å utvide med mere funksjonalitet alt etter som. www.theelectricbrewery.com har en masse trinn-for-trinn beskrivelser som etter min mening kan forenkles og gjøres billigere hele veien. Men det er klart at der har du en trinn-for-trinn for et bryggeri som sikkert funker bra.
Sikkert noen som kan vise frem løsningene sine i virkeligheten også, litt avhengig av hvor i Norge du bor.