Hjelp til bygging av varmtvannstank bryggeri

Hei

Vi er 5-6 stykker på jobb som har tenkt å starte med brygging. Da vi er såpass mange har vi funnet ut av vi kanskje burde bruke varmtvanns tanker.
Har prøvd å lete litt her inn ang framgangsmåte og oppsett. Men har ikke funnet en klar 1-2-3 tråd. Er det noen som kan hjelpe  :attevar:
 
Jeg synes vår løsning har blitt veldig bra, men den er jo valgt delvis fordi vi ikke har noen sveisere. Kan du sveise så kan nok enkelte av våre patenter forbedres... Ting som er viktig å beslutte tidlig:
  • Bryggeriets størrelse (under 50 liter er ikke mulig med de fleste VVB, og selv det kan være litt i minste laget)
  • Antall kjeler (3 er el mest praktisk, men det er mulig å designe et bryggeri med 2 eller til og med 1, speidel-style)
  • Hvordan skal du varme? (Fastmonterte elementer, induksjonselementer, gass?)
  • Grad av automatisering (Kun av/på-knapper og termometere/PID/BrewTroller eller lignende automatisert utstyr)
  • Kjøleløsning (dyppkjøler/motstrømskjøler/platekjøler)

Hva slags strøm du har tilgjengelig der du skal brygge vil også ha noe å si. For 50 liter er 1x16A minimum, for 100L bør du ha minst 2x16A.
 
Martin E skrev:
Hva det er...

Det er en veldig enkel beholder som vørter fra silkaret kan renne fritt til, og pumpes fra (til kokekjel).

Brukes for å unngå vakum i silkar, for å undersøke klarhet, pH, temperatur..., og ikke minst for å ha god kontroll over avrenningen.

Gjør det også veldig enkelt å koble opp automatisk kontinuerlig skylling for dem som vil det.

Tradisjonell grant:
8565965326_b41a60b86a.jpg


Litt nyere grant:
WG9.jpg


Det går nok helt fint å brygge 150L, feks., uten grant, men personlig ville jeg nok ha brukt en. Kan være så enkelt som en ordinær 5L kjele.
 
burrebrygg skrev:
Hei

Vi er 5-6 stykker på jobb som har tenkt å starte med brygging. Da vi er såpass mange har vi funnet ut av vi kanskje burde bruke varmtvanns tanker.
Har prøvd å lete litt her inn ang framgangsmåte og oppsett. Men har ikke funnet en klar 1-2-3 tråd. Er det noen som kan hjelpe  :attevar:

En litt mer plug and play variant enn varmtvannstanker er for eksempel 2-3 stk. 112L eller 208L blichmann boilermaker kjeler. Iom. at dere er 5-6 stykker blir det ikke så veldig mye per pers, og da slipper dere unna mye arbeid.
 
Bjarte H skrev:
Det er en veldig enkel beholder som vørter fra silkaret kan renne fritt til, og pumpes fra (til kokekjel).

Jøss, så lærer man noe nytt hver dag. Skjønner at det er lettere å monitorere vakuum/tett mesk, men problemet vil vel oppstå likevel?
 
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Det er en veldig enkel beholder som vørter fra silkaret kan renne fritt til, og pumpes fra (til kokekjel).

Jøss, så lærer man noe nytt hver dag. Skjønner at det er lettere å monitorere vakuum/tett mesk, men problemet vil vel oppstå likevel?

Ikke nødvendigvis. Kommer an på om pumping rett fra silkaret har komprimert maltsengen eller ikke.
 
Bjarte H skrev:
Ikke nødvendigvis. Kommer an på om pumping rett fra silkaret har komprimert maltsengen eller ikke.

Altså at du har fått tett mesk _fordi_ pumpa har suget for mye og dermed suget tett? Har jeg ikke tenkt på før - kanskje det er det som er problemet de få gangenge i har fått tett mesk med det nye bryggeriet...
 
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Ikke nødvendigvis. Kommer an på om pumping rett fra silkaret har komprimert maltsengen eller ikke.

Altså at du har fått tett mesk _fordi_ pumpa har suget for mye og dermed suget tett? Har jeg ikke tenkt på før - kanskje det er det som er problemet de få gangenge i har fått tett mesk med det nye bryggeriet...

At pumpa har fjernet vørteren litt for raskt under maltsengen slik at den har sunket sammen og  blitt komprimert ja. Da blir det fort stuck mash :hadet: Dere kan prøve å strupe pumpen litt mer eller bruke en liten kjele e.l som grant. Da justerer dere bare flowen på pumpen fra granten til den samme som avrenningen fra silkaret, dvs. at vørterstanden i granten er stabil.

På tide å spore tilbake til opprinnelig tema ;)
 
Jeg har bygget meg varmtvannstank-bryggeri og holdt fokus på å gjøre dette så billig som mulig, men funksjonelt og med mulighet for rask kok og kjøl og slikt.

Dette er en utmerket måte å gjøre det på mener jeg. En perfekt batchstørrelse er 50-60 liter i bryggeriet mitt, men vi har brygget ned under 20 liter (men da var det nok 20 liter under kokingen). Kan sikkert brygge 80 liter hvis jeg må.

Har egentlig ikke noen 1-2-3 metode å gjøre dette på, jeg tror mye handeler om hvilke egenskaper du vil at bryggeriet ditt skal ha.

Hos meg har jeg satt HLT høyere enn Mesketanken og kokekjelen, og så sirkulerer jeg vørter fra mesketanken og gjennom den høyereliggende HLT under mesk. Når mesketiden er over flytter jeg slangen over i kokekjelen ganske enkelt.
Har da altså en kobberspiral inne i HLT som mesken kan sirkulere gjennom, og har også bygget meg en motstrømskjøler av en annen kobberspiral. Kjøpte vel en stor rull med 12 mm kobberrør på biltema, samt en Mach-pumpe og det er vel de største utgiftene jeg har hatt. Så er det klart at det blir en del annet småtteri, varmeelementer er billige så jeg har dyttet inn mange av de, og kjører anlegget på 3 sikringskurser, dvs at jeg har 3x2kW kapasitet i HLT, og enda noe mer i kokekjelen, men da må jeg sørge for å legge ledninger til 16A kurser rundt om i huset mitt.

Jeg kan sikkert beskrive nøyere hvordan jeg har gjort saker og ting, f.eks. var det en læringsprosess å bore i rustfritt, men jeg fikk dette til med et HSS hullsagsett fra biltema og litt boreolje.

Jeg bruker badstua som bryggerilokale, den tåler litt fuktig luft og det er faktisk membran under flisene der. Ved søl vil dette renne ut døren og ut i dusjen i rommet utenfor.
På bildet vises HLT og kokekjelen. Der hvor mesketanken skal stå er det en styretavle som for øyeblikket har tatt plassen. En slik er lett å lodde sammen med litt deler fra e-bay, og planen er selvsagt å utvide denne med en PID-kontroller.

Mitt forslag er at du bestemmer deg for hvor stor kapasitet du vil ha på bryggeriet, samt om du vil ha en pumpe og HLT høyt eller to pumper for å kunne ha alle kjelene i samme høyde. Så skjærer du varmtvannstankene etter det. Derifra er det bare å utvide med mere funksjonalitet alt etter som. www.theelectricbrewery.com har en masse trinn-for-trinn beskrivelser som etter min mening kan forenkles og gjøres billigere hele veien. Men det er klart at der har du en trinn-for-trinn for et bryggeri som sikkert funker bra.

Sikkert noen som kan vise frem løsningene sine i virkeligheten også, litt avhengig av hvor i Norge du bor.
 

Vedlegg

  • Varmtvannstankbryggeri.jpg
    Varmtvannstankbryggeri.jpg
    139,7 KB · Sett: 964
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Ikke nødvendigvis. Kommer an på om pumping rett fra silkaret har komprimert maltsengen eller ikke.

Altså at du har fått tett mesk _fordi_ pumpa har suget for mye og dermed suget tett? Har jeg ikke tenkt på før - kanskje det er det som er problemet de få gangenge i har fått tett mesk med det nye bryggeriet...

At pumpa har fjernet vørteren litt for raskt under maltsengen slik at den har sunket sammen og  blitt komprimert ja. Da blir det fort stuck mash :hadet: Dere kan prøve å strupe pumpen litt mer eller bruke en liten kjele e.l som grant. Da justerer dere bare flowen på pumpen fra granten til den samme som avrenningen fra silkaret, dvs. at vørterstanden i granten er stabil.

På tide å spore tilbake til opprinnelig tema ;)

Eller, sette på ein T på utløpet fra mesken og montere eit "sjåglas" som peikar rett opp og er opent i toppen. Flowen justerast slik at det alltid er litt vørter i sjåglaset.
 
protto skrev:
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Ikke nødvendigvis. Kommer an på om pumping rett fra silkaret har komprimert maltsengen eller ikke.

Altså at du har fått tett mesk _fordi_ pumpa har suget for mye og dermed suget tett? Har jeg ikke tenkt på før - kanskje det er det som er problemet de få gangenge i har fått tett mesk med det nye bryggeriet...

At pumpa har fjernet vørteren litt for raskt under maltsengen slik at den har sunket sammen og  blitt komprimert ja. Da blir det fort stuck mash :hadet: Dere kan prøve å strupe pumpen litt mer eller bruke en liten kjele e.l som grant. Da justerer dere bare flowen på pumpen fra granten til den samme som avrenningen fra silkaret, dvs. at vørterstanden i granten er stabil.

På tide å spore tilbake til opprinnelig tema ;)

Eller, sette på ein T på utløpet fra mesken og montere eit "sjåglas" som peikar rett opp og er opent i toppen. Flowen justerast slik at det alltid er litt vørter i sjåglaset.

Genial mini-grant ;)
 
protto skrev:
Eller, sette på ein T på utløpet fra mesken og montere eit "sjåglas" som peikar rett opp og er opent i toppen. Flowen justerast slik at det alltid er litt vørter i sjåglaset.

Men hvis vi da har for mye flow på pumpa, vil ikke da pumpa suge luft gjennom mini-granten og flowen stoppe? Men det er kanskje nettopp det som er hensikten?

Rent praktisk har vi et problem med at utløpet fra meskekaret er midt under karet, slik at det ikke er plass til å montere en slik  grant. Andre forslag? Jeg tror egentlig mye av (det egentlig ikke så store) problemet for oss kommer av at vi har for høyt og smalt meskekar når vi brygger 100L-batcher... Noen andre med VVS-meskekar som har opplevd dette?
 
Martin E skrev:
Men hvis vi da har for mye flow på pumpa, vil ikke da pumpa suge luft gjennom mini-granten og flowen stoppe? Men det er kanskje nettopp det som er hensikten?

Det som er hensikten ja, bortsett fra at pumpa må strupes for at den ikkje skal få luft. Granten eller sjåglaset gir ein peikepinn på kor fort avrenningen skjer, reint visuelt.
 
Martin E skrev:
....Rent praktisk har vi et problem med at utløpet fra meskekaret er midt under karet, slik at det ikke er plass til å montere en slik  grant. Andre forslag?...

Ser ikke helt hvorfor grant'en må stå direkte under meskekaret; den kan vel stå ved siden av med slangetilførsel, eller?
Det bør funke bare bunnen på grant'en ikke kommer over laveste nivå på mesken.
 
Tilbake
Topp