Hjelp til en Ale.

Willy S

Norbrygg-medlem
Hei. Tenkte å brygge en Ale til helgen, med pilsnermalt. Er gått tom for pale malt. Trenger noen anbefalinger om humle og malt som kan gjøre seg til dette brygget.
Er den lykkelige eier av Munchener, pils, hvete, cara, chocolade og svart malt. Av humle har jeg; chinook, cascade, amarillo, hersbrucker, fuggles, crystal, saaz, magnum og EKG.
Bruker tørrgjær og har disse; safale 04 og 05, og safbrew wb-06.
Om noen har andre ideer om bruk av disse råvarene, lytter jeg.
Vil gjerne ha tips om oppskriftsbøker som passer for en nybegynner.

mvh
willy

85% Pils, 10% Munchener, 5% Cara.

Chinook som bitterhumle til 30 IBU (pass på IBU/sg så det blir i balanse).

Humle med en blanding av amarillo og cascade på 15, 5 og 0 min. Blir en god pale ale!

Og ja, gjæres med 05.

Ja, det kan være en fordel med tanke på DMS. Du kan jo også teste single hop med cascade eller amarillo, evt.

En Dunkelweiss kunne du også prøve.
50% Pilsner
35% Hvete
10% Munchner
5% Black Malt

OG ca.1050
Mesk 65 grader i 90 min

Kun 60min humle til 15 IBU, Hersbrucker, Saaz eller EKG bør gå bra, men kanskje ikke de amerikanske.
WB06 gjær

Tips om bok for oppskrifter er "Brewing Classic Styles"
Den tar for seg de aller fleste øltyper, men går ikke i dybden på noe. 1-3 sider om hver type.
Oppskriftene er i utgangspunktet for ekstrakt, men det er oppgitt all-grain opsjon for samtlige.

borander skrev:

Hva legger du i IBU/SG - mtp balanse? Er det noen "kjøreregler" her for å oppnå er god balanse?

uThaug skrev:
borander skrev:

Hva legger du i IBU/SG - mtp balanse? Er det noen "kjøreregler" her for å oppnå er god balanse?

Daniels skrev mye om dette i designing great beers. Legger ved et par bilder jeg sakset fra verdensveven. Konseptet er eksempelvis at 50 IBU er mye i en Kölsch med OG 1.047, men lite i en imperial stout med OG 1.150, f.eks.

tanabutu.jpg
ryryve7y.jpg

Ok uote author=borander link=topic=18822.msgjeg 231#msg186231 date=1389997370]
uThaug skrev:
borander skrev:

Daniels skrev mye om dette i designing great beers. Legger ved et par bilder jeg sakset fra verdensveven. Konseptet er eksempelvis at 50 IBU er mye i en Kölsch med OG 1.047, men lite i en imperial stout med OG 1.150, f.eks.

tanabutu.jpg
ryryve7y.jpg

[/quote]

Takk for svar. Men denne utregningen, si jeg skal ha en pale ale med 1060, IBU på 40. Jeg ser da av skjemaet at en pale "bør" ha en ratio på 0.91. Forstår jeg det da riktig at man da skal dele OG på IBU? - 60/40=1,5 - dette blir jo da alt for høyt? Tenker jeg helt feil her?

[/quote author=Brede link=topic=18822.msg186265#msg186265 date=1390032649]
IBU/SG = ratio DVS 40/60=0,67
[/quote]

Av diagrammet med farger så vil jeg vel si at pale ale = slightly Hoppy, og går en ut i fra den og 1060 så "lander" den på IBU på 35, noe som vil gi 35/60 = på 0,58? Det er et stykke fra 0,91. Kan noen hjelpe meg?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en kikk  beersmith. http://beersmith.com/
Her kan du velge hvile type øl du vil brygge med ranger du kan holde deg innenfor.
Du kan legge inn humle som beregner IBU for deg, og malt for OG ect.
Det finnes også mange oppskrifter du scalerer med et trykk ned til det utstyret du bruker.

Lykke til!!!!!

Du har to forskjellige tabeller. Den ene er veldig konservativ, den andre er velt et forsøk på å finne den ultimate balanse. En pale ale på og 60 og 54 IBU går godt innenfor definisjon av Ipa. Men IBU/og ratio er ikke alt. Fg andel spesialmalt alt er med på å skape balanse.. Du må erfare selv hva du syns er balanse.

Hei igjen.
Tenkte å prøve Borander sin oppskrift. Har sett på min egen oppskrift på pale ale humlet med chinook og EKG. Tenkte å prøve den slik.

4,38 kg pilsner malt
0,51 kg munchener malt
0,25 kg cara malt

21 liter til gjæring

mesketemp 66 grader 60 min
utmesk 78 grader 15 min

kokes 90 min

30 gr chinook 60 min
10 gr cascade 15 min
10 gr amarillo 15 min
10 gr cascade 5 min
10 gr amarillo 5 min
10 gr cascade 0 min
10 gr amarillo 0 min

safale 05

Har ikke hatt tid til å prøve Beersmith. Kan denne bli bra?

Høres bra ut. Du kan jo legge det inn på beercalc.dk så du får litt mer konkrete data. Ville mesket denne på 64c, og det er ikke nødvendig med utmesk. :)

borander skrev:
Høres bra ut. Du kan jo legge det inn på beercalc.dk så du får litt mer konkrete data. Ville mesket denne på 64c, og det er ikke nødvendig med utmesk. :)

Kan du begrunne dette? (ute etter å lære - og da lærer jeg av argumentene bak rådene)

http://www.howtobrew.com/section3/chapter17.html
Les biten om utmesk.

Angående temperaturen, vil man fortrinnsvis ønske et relativt "tørt" resultat for å slippe frem humlen. Derfor er 64 grader en god basis for mye utgjærbart sukker. Med litt karamell og munichmalt i tillegg, skader det ikke å meske litt lavt. Disse vil også bistå med maltsmak og fylde i ølet.

Husk å bruke mr. malty for å se hvor
mye gjær du trenger i forhold til styrken på vørteren. Har du kontroll på gjæringstemperaturen din, ville jeg latt gjæren begynne på 16 grader, og steget til 21 etter endt gjæring.

Tilbake
Topp