Hjelp til førstegangs brygging ?

Hei
Jeg har nettopp kjøpt beer brew 60 pakke med alt utstyr .men rnger litt hjelp til å forstå fremgangsmåte :)
Kan noen forklare meg detaljert hvordan jeg gjør det ?
Har lest bruksanvisningen nøye,men skjønner ikke alt helt da ....
Help. ...kunne tenkt meg å testet denne nå

Har kjøpt både syre og starzan og har den delen helt klar
Skal vannet kokes opp med en gang? Før kornet skal i ?
Eller bare opp til mesketemperatur +- 5 grader
.
Gidder noen å hjelpe ?

Varm opp 2,8 liter vann pr. kg malt du har.
Bruk denne til å finne ut hvilken temp. du skal varme det opp til
http://www.brewersfriend.com/mash/

Ha i malten og rør godt og på med lokket..
Sett effekt regulatoren til feks. 30% og mesk etter oppskriften,noen skrur av BBen og pakker den inn med feks. en gammel sovepose,fungerer det og..

Starsan bruker du på alt etter du har kokt ferdig,viktig at alt som nedkjølt vørter kommer i kontakt med er behandlet med staran..

Sist redigert:
Er ikke det..
Sett til metric.
Legg inn kg malt
sett neste til 2,8
neste til meske temp i følge oppskriften.
neste temp på malten din..
Så har du svaret..

Det er nok ikke så innviklet:
Vannet til mesking skal ikke kokes. Vanlig mesketemperatur er 67 grader, men kan variere noe etter hvilket øl du skal brygge. Siden tempen går ned når du tilsetter malt, er det derfor vanlig å anslå at meskevannet varmes ca fem grader varmere enn 67, altså 72. Etter tilsetting av malt synker tempen til ca 67 (her kan du justere). Du har vel termometer?
Så skal temperaturen holdes jevn i en time (også avhengig av hva du skal brygge, men en time er mest vanlig i mesk). Dette kan gjøres ved å tilføre litt varme via BB-n, slik TazzaT antyder, eller å isolere kjelen, f eks ved å pakke en sovepose, en dyne et liggeuderlag eller lignende rundt kjelen. Fordelen med den siste metoden er at en ikke risikerer at mesken blir for varm, som kan skje når en tilfører varme. Igjen er det viktig å måle ganske jevnlig med termometer. En variasjon på 2-3 grader går greit, til og med større variasjon.
Når du er ferdig med meskinga, skal du tilføre skyllevann for å få utnyttet maltet best mulig. Er usikker på hvordan dette foregår med BB, men antar at du først hever maltrøret på en måte og lar det renne av seg, og deretter tømmer over vann på 77-78 grader til du har nådd omtrent det antall liter vørter i kjelen oppskriften tilsier før koking. Vanligvis regner en ca 10-13% avdamping i løpet av kokinga. Hvis du har utstyr til å måle sukkerinnholdet (hydrometer eller refraktometer), kan også riktig nivå på dette være en pekepinn på når du skal slutte å tilføre skyllevann.
Når du er ferdig med skyllinga, skal vørteren kokes. En eller en og en halv time, alt etter hva slags malt du har. Dette står sikkert i oppskriften. Det skal også tilsettes humle underveis - følg oppskriften.
Dette burde være nok til å få deg i gang, håper jeg.

Hvilken BB60har du?
V3(med eller uten silkar) eller Beer Brew 60 Automatic

Sist redigert:
Vil det da si at jeg skal skylle med 14.28 l vann på 71.7 c ?
Og skal jeg skylle etter at jeg har tappet i kar?
Og evnt bare gjennomføre prosessen flere ganger?
Masse spørsmål,men jeg må bare ta sjansen

Hvor holder du til i landet da @Utur ? Kan være lurt å legge inn i profilen din. Kanskje noen hjemmebryggere bor i nærheten og kan komme og hjelpe deg i gang...

Sendt via Tapatalk

når jeg da har 5,1kg malt skal jeg da bruke 5 liter + 10.2 liter vann? for så deretter bruke 14,28 liter skyllevann på 71.7 grader ?

har jeg da gjort riktig ???

Strike water er ikke skyllevann. Strike water er det vannet (meskevannet) du har malten oppi. Altså skal meskevannet ditt holde 71.4C Før du hsr malten oppi for å treffe mesketemperatur med de parameterne du hsr oppgitt i kalkulatoren. Du skal skylle men en (hittil?) Ukjent mengde vann som holder 78-80c.

14-15 liter(72 grader) til mesking,etter mesking sitter du igjen med 8-10 liter når du tapper av første gang,noe væske er bundet i malten,skyll(med 80 grader vann) til du har ønsket volum. feks. 28 liter.noe vann forsvinner under koking så du vil sitte igjen med ca 25 liter..
Ta ut malten,rengjør kjelen og hell vørteren tilbake og start oppkok..

Var ikke helt hvordan skyllig gjøres på bb60 med jeg ville ha hellet i skyllevannet og rørt godt og så tappet av og helt forsiktig oppi igjen til vørteren er klar,så tappet det ut..

Tilbake
Topp