Hjelp til førstegangs brygging ?

For å balansere det hele litt, syns jeg det er på sin plass å tilføye at en ikke trenger å lese mange bøker og artikler for å starte med brygging. Det hjelper utvilsomt, men noen lærer også best av å prøve og feile, selv om det kanskje kan føles litt bittert hvis bryggene blir mislykket. For egen del startet jeg uten å ha lest så mye, men så fort at det var nødvendig med litt påfyll av mer teoretisk art.
 
Det eneste jeg ikke helt har forstått nå er mengde vann til mesken samt mengde skyllevann.jeg må tappe på kar samtidig som jeg skyller,skal jeg da slå det over mesken på nytt? Eller bare skylle til det er tomt for deretter ta ut kornet for deretter vaske og slå vørteren tilbake og koke opp igjen uten korn?
Jeg syntes oppskriften var litt snedig.....dær jeg bruker 5.1 kg korn og evnt 14,28 liter vann.. Hvordan finner jeg egentlig ut hvor mye skyllevann jeg trenger da? Det er vel begrenset hvor masse vann man kan bruke?
Jeg har heller ikke pumpe foreløpig,så jeg må tappe av og slå over ifra kar
Beklager så dum...men dette er et desperat forsøk på å koke uten å lese masse :)
 
Sist redigert:
Etter å ha lest hele tråden vil jeg anbefale deg å utsette bryggingen i noen uker. Ikke stress. Du vil få en mye hyggeligere opplevelse dersom du roer ned, drikker et par kjøpeøl, og leser masse først.
Jeg sier ikke dette for å være ugrei. Jeg ønsker bare at du skal ha en fin bryggedag :)
 
Rart det ikke skal være mulig å få noen av dere til å svare på spørsmålet mitt ang skylling
Personlig skjønte jeg ikke helt hva du mente i akkurat det innlegget. Generelt kan jeg si at mengde vann til skylling må beregnes ut fra at en del vann blir igjen i mesken (maltblandingen), samtidig som en må beregne at en del av vørteren vil fordampe under kokeprosessen. F eks vil normalt 28 liter vørter reduseres til 24-25 ved passe kraftig kok (litt mer enn 10%).
Et røft anslag: Hvis du mesket med 14-15 liter, vil jeg tro du skal skylle med 16-18 liter (minst) hvis vi snakker om en batch på 25 liter.
 
Med alle spørsmålene fra @Utur i denne tråden gikk det opp for meg at det ikke finnes en tråd med grunnleggende beskrivelse av hva brygging av øl faktisk vil si. En kort beskrivelse om hva man gjør og hvorfor.
Jeg har søkt litt rundt i forumet her og har i alle fall ikke klart å finne en slik beskrivelse.

Så jeg har laget en. Den finner dere her: Brygge øl, grunnleggende operasjoner og prosesser

Den svarer ikke spesifikt på spørsmålet ditt om skylling @Utur , men jeg tror det er nyttig lesing uansett.

Nå kommer det nok tusen korrigeringer, utvidelser med mer til den tråden. Det er litt av sjarmen og ikke minst nytteverdien av dette forumet.

Du vet du er ølnerd når du bruker en halv søndag til å skrive en innføring i brygging... ;-)
 
Lenken du postet over på hva du har kjøpt viser at du har fått med 2 sett med Pale ale.
Hvert av disse settene gir ca 25 liter ferdig øl og det er nok meningen at du skal bruke begge to samtidig.
Da får du et kokevolum på ca 60 liter, som er det Beer Brew 60 er laget for.
Om det fungerer å brygge "halv" batch på BB60 vet jeg ikke, men det finner man kanskje svar på i underforumet Beer Brew.

Men la oss si at det fungere med et bryggesett på 25 liter Pale Ale på BB60'en din.
Da skal du, etter side 2 på oppskriften, ha 5,1 * 2,5 liter vann til å meske med => 12,75 liter vann.
Altså ca 13 liter, så tar man gjerne 1 liter ekstra for å kompensere for "dødrommet" under silbunnen. Altså totalt 14 liter.

Når du er ferdig å meske, gjør du Vorlauf som beskrevet i beskrivelsen jeg linket til i posten over her.
Ca 1 liter veske pr kilo malt bindes opp i maltet, så du kan regne med at du får 14-5=9 liter vørter ut fra mesken.
Du ønsker 30 liter kokevolum, det vil si at du må skylle med 30-9=21 liter vann.

Det kan godt være at meskevolumet bør være litt større på en BB, men det kjenner jeg ikke så godt til.
I så fall blir jo skyllevannet tilsvarende redusert.

Det viktige for deg er at vørteren du får ut fra mesken + volumet du skyller med blir ca 30 liter.
Når du er ferdig å meske og skylle, graver du ut mesken og skyller BB'en ren. Bli kvitt alle kornrester og fjern silbunnen.
Så heller du vørteren tilbake i BB'en og starter oppvarming til kok.

:)
 
Lenken du postet over på hva du har kjøpt viser at du har fått med 2 sett med Pale ale.
Hvert av disse settene gir ca 25 liter ferdig øl og det er nok meningen at du skal bruke begge to samtidig.
Da får du et kokevolum på ca 60 liter, som er det Beer Brew 60 er laget for.
Om det fungerer å brygge "halv" batch på BB60 vet jeg ikke, men det finner man kanskje svar på i underforumet Beer Brew.

Men la oss si at det fungere med et bryggesett på 25 liter Pale Ale på BB60'en din.
Da skal du, etter side 2 på oppskriften, ha 5,1 * 2,5 liter vann til å meske med => 12,75 liter vann.
Altså ca 13 liter, så tar man gjerne 1 liter ekstra for å kompensere for "dødrommet" under silbunnen. Altså totalt 14 liter.

Når du er ferdig å meske, gjør du Vorlauf som beskrevet i beskrivelsen jeg linket til i posten over her.
Ca 1 liter veske pr kilo malt bindes opp i maltet, så du kan regne med at du får 14-5=9 liter vørter ut fra mesken.
Du ønsker 30 liter kokevolum, det vil si at du må skylle med 30-9=21 liter vann.

Det kan godt være at meskevolumet bør være litt større på en BB, men det kjenner jeg ikke så godt til.
I så fall blir jo skyllevannet tilsvarende redusert.

Det viktige for deg er at vørteren du får ut fra mesken + volumet du skyller med blir ca 30 liter.
Når du er ferdig å meske og skylle, graver du ut mesken og skyller BB'en ren. Bli kvitt alle kornrester og fjern silbunnen.
Så heller du vørteren tilbake i BB'en og starter oppvarming til kok.

:)
Takk for at du kommer med et godt svar.
 
Det eneste jeg ikke helt har forstått nå er mengde vann til mesken samt mengde skyllevann.jeg må tappe på kar samtidig som jeg skyller,skal jeg da slå det over mesken på nytt? Eller bare skylle til det er tomt for deretter ta ut kornet for deretter vaske og slå vørteren tilbake og koke opp igjen uten korn?
Jeg syntes oppskriften var litt snedig.....dær jeg bruker 5.1 kg korn og evnt 14,28 liter vann.. Hvordan finner jeg egentlig ut hvor mye skyllevann jeg trenger da? Det er vel begrenset hvor masse vann man kan bruke?
Jeg har heller ikke pumpe foreløpig,så jeg må tappe av og slå over ifra kar
Beklager så dum...men dette er et desperat forsøk på å koke uten å lese masse :)

Regn med at det forsvinner 1 liter pr kg malt du har..
Da har du ca 9 liter før skylling.. Du vil ende opp med ca 30 liter så varm opp par og 20 liter vann til å skylle med,skader ikke om du har for mye..Har du for lite skyllevann så kan du skylle resten med kaldt vann og..

Skyll til du har 30 liter i gjæringsbøtta,rengjør,hell tilbake og kok..
 
Tilbake
Topp