Hjelp til glutenfri sorghum pils

Jeg har laget en Batch av Sorghum sirup. Kokte opp og
Tilsatte 10 gram Saaz og kokte i drøyt 55 minutter
Tilsatte 30 gram Saaz og kokte i 5 minutter til
Deretter tørhumlet jeg med 25 gram citra etter 7 dager.

Batchen ble nok litt tynn - 15 liter av 1,5 kg sirup. OG 1036.
Målte SG i dag etter 11 dager. 1008. Planlegger å tappe til helgen om to-tre dager.

Det er ikke så farlig i seg selv om det blir litt alkohol-svakt, men smaken og lukten ga lite glede i dag. Det vil si, det smakte godt. Friskt og fint. Kanskje litt for "ale" for å tilfredsstille min kones gane. Jeg siktet egentlig på noe lett/Mexicansk og ikke for mye Tsjekkisk. Men smaken var likevel OK. Det virkelig kjipe er at smak/aroma var veldig kort. Med en gang måleglass-prøven var svelget var også smaken over. Ingenting å smatte på etterpå.

Vil lagring få frem mer aroma og/eller er det noe jeg kan gjøre i siste nikk for å putte mer aroma i pilsen?

(Jeg har Simcoe og Amarillo liggende i tillegg til Sazz og Citra.)
 
Lagring vil ikke føre til mer aroma, humleolje er flyktige og forsvinner fort. Dermed finner du desto mer aroma og smak jo færskere ølet er. Dersom du vil ha mer aroma burde du tørrhumle. For smak er det ikke særlig mye å gjøre.
Om du har lyst til å brygge gultenfri øl kan du prøve clarity ferm i ølet. Det tilsettes samtidig som gjæren og i tillegg å klarne ølet, vil enzymene og fjerne det meste av gluten til et nivå som i EU defineres som glutenfri.
 
Takk for svar. Det var jo ikke akkurat det jeg håpet å høre, men det virker jo logisk. Jeg har tørrhumlet med Citra. Den er frisk og fin, men jeg mangler fylde og ettersmak. Det er vel mer malt-fylde jeg mangler, og det er nok litt sent å trylle frem ja. Men svaret ditt sikrer meg nok muligheten hos bevilgende myndigheter til å få budsjett til en batch Glutenfritt #2 :)

Påvirker clarity ferm smaken av ølet?
 
Kunne det vært en idé å steepe noe glutenfrie havregryn. Det vil vel gi noe fylde?

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Clarity ferm skal ikke forandre smaken, det eneste den gjør er å bryte ned proteiner deriblant gluten-proteiner. Jeg har aldri hørt om noen som er veldig allergisk mot gluten som har prøvd clarity ferm, bare de med en mild allergi.
 
Lagring vil ikke føre til mer aroma, humleolje er flyktige og forsvinner fort. Dermed finner du desto mer aroma og smak jo færskere ølet er. Dersom du vil ha mer aroma burde du tørrhumle. For smak er det ikke særlig mye å gjøre.
Om du har lyst til å brygge gultenfri øl kan du prøve clarity ferm i ølet. Det tilsettes samtidig som gjæren og i tillegg å klarne ølet, vil enzymene og fjerne det meste av gluten til et nivå som i EU defineres som glutenfri.

Hvor har de dette fra, Erland? :) Er i utgangspunktet svært skeptisk til at CF klarer å bryte ned så mye gluten!
 
Laget en Kniksen klonene med Brewers Clearex til en hyttetur med blant annet to skikkelige glutenallergikere. De var skeptisk men endte med å drikke flere flasker hver uten et eneste symptom.
 
Jeg har ingen erfaring med verken glutenallergi eller CF, men har registrert på bl.a. dette forumet at det har vært snakket om tidligere. Produsenten hevder selv at det fungerer:
"In addition to eliminating chill haze, Clarity Ferm significantly reduces the gluten content in beers made with barley and wheat. A Clarity-Ferm treated beer made from barley or wheat usually tests below 20 ppm of gluten, the current international standard for gluten free."
(https://www.whitelabs.com/other-products/wln4000-clarity-ferm-brewers-clarex)

Jeg startet å lese litt her (http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=354908), men ga opp midtveis i første post (TLDR). Jeg får inntrykk at det er delte meninger rundt dette, men det kan også virke som om grensen for glutenfri er lavere i USA (skumlesing ga meg inntrykk av <5 ppm).

Takk for meg.
 
Tilbake
Topp