Hjelp til klarning!

Hallo. Skal ha stor fest til helgen (lørdag).

Nå stakk jeg om de 2 siste bøttene med Muntons perfect pint, og den er såpass grumsete at jeg vil ikke kjøre den over på fat i dag.

Hvordan i all verden skal jeg få den klar til helgen?
Skal selvfølgelig karbonere fra co2 flaske. Det har jeg gjort før med godt resultat. Har allerede ett fat som ble satt noen uker før. Det er tappet og prøvesmakt..

Etter jeg stakk om de 2 siste bøttene satte jeg dem ut på trappa. Det er -10 grader ute nå. Tenkte å bære de ned i kjelleren etter en stund. Der er det max 15 grader, og forhåpentligvis stikke de på fat i morgen da de forhåpentligvis er klarere! Men hva hvis de ikke er klare nok? Kan man stikke de på fat uansett og håpe første grumset havner i første halvliteren og at resten er klarnet til lørdag?

Ellers noen tips for å klare dette? Jeg skal innom vin og bar i morgen antagelig, men finnes det klarningsmiddel for øl? Og da går det vel en dag til...

Ray
 
Vin og Bar har isinglass. Det er et fint klarningsmiddel for øl som pleier å fungere bra. Du kan bruke det i gjæringsdunken eller på fat. Men å drikke ølet til helgen er kanskje litt kjapt uansett, rent smaksmessig...
 
Etter min erfaring er det bare tid som klarner øl. Pluss klaringsmiddel som klar urt eller irish moss eller isingglass. Men å få klart øl til helgen kan du ikke få med unntak hvis du har fat og filtrerings utstyr. Å drikke øl som ikke er skikkelig klart vil bare sende deg og gjestene dine på do i løpet av kvelden. Og ikke minst du vil ikke få kullsyre i ølet
 
Kjøper klarningsmiddel i morgen, stikker om, tapper på fat Torsdag og etterkarbonerer. Har tidligere drukket øl 2 dager etter at det er tappet på fat, og det har funket utmerket.

Det blir såklart bedre etterhvert. Men jeg tviler på at mine gjester er så pirkete. Dessuten er det ok at hjemmebrygg ikke er krystallklart.

Dessuten har jeg 3 fat fra før som er helt ok, + 10 kasser med flasker, fordelt på ca. 60personer :)

PS, har 15 liter snaps også, + ca. 5 liter diverse sprit. Er alltid redd for at det ikke blir nok, men mine venner syns jeg bekymrer meg uten grunn... Uansett, takk for tips. Jeg går for klarningsmiddel på Vin og bar.

Ray
 
Tilbake
Topp