Hjelp til Nøgne Ø Blond oppskrift.

Skal sette en blond ale til jul, men er litt i villrede. I Brewing Classic Style er det to typer blonde, den amerikanske og den belgiske.
Jeg synes Nøgne Ø sin blonde er veldig god, og ønsker noe i nærheten. Synes å ha hørt at denne er basert på belgisk blonde?
Oppskriften på belgisk blonde i Brewing Classic Styles er på 7 % alcohol, noe jeg synes blir for sterkt.

Noen som har en rettledning mot Nøgne Ø sin blonde eller lignende?
 
Jeg ville brukt en blanding av pilsner og pale malt og sikta på en OG på 1.050-1.055.

Viktigste med belgisk blond er gjæren. Bruker du en typisk belgisk ale-gjær smaker det belgisk uansett hva du måtte finne på med malten:)
 
Jeg drakk en Nøgne Ø Blonde i helga, og det var utrolig godt øl! Kunne tenke meg å prøve et brygg som ligner på det. Er det noen Blonde elskere der ute som har en oppskrift som kunne egne seg, så hsdde det vært fantastisk?
:skitbra:
 
Jon vold skrev:
Jeg drakk en Nøgne Ø Blonde i helga, og det var utrolig godt øl! Kunne tenke meg å prøve et brygg som ligner på det. Er det noen Blonde elskere der ute som har en oppskrift som kunne egne seg, så hsdde det vært fantastisk?
:skitbra:

Har ikke prøvd denne men regner med at det er en belgisk blonde..?

Lenge siden at jeg har brygget en men var veldig fornøygd med dette oppskriftet.

Volume: 22 liters
OG: 1064
FG: 1013
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 7 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 25 IBU
BU/GU: 0.39


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3325 grammes
Pale Malt 7 EBC 1020 grammes
Wheat Malt 155 grammes
Flaked Oats 100 grammes
Kandis (light) 700 grammes

Mash schedule: 66 degrees for 90 minutes, yy degrees for mm minutes.



Hops
Tettnanger 4.1% alpha 25 grammes 60 minutes
Saaz 3.8% alpha 25 grammes 15 minutes
Tettnanger 4.1% alpha 25 grammes 60 minutes

Fermentation
Yeast: WLP500 Trappist Ale
 
Takk for det. Ser at det ikke er så stor forskjell på Blonde og en wit, bare at det ikke er appelsin og koriander i den, samt at gjær typen er en annen. Hva bidrar kandis (sukker?) med til brygget?? Er det for å øke OG?
Lurer også på humle programmet. Dete er to ganger Tettanger 60 min. Er det riktig?

Jon
:jaha:
 
Jon vold skrev:
Takk for det. Ser at det ikke er så stor forskjell på Blonde og en wit, bare at det ikke er appelsin og koriander i den, samt at gjær typen er en annen. Hva bidrar kandis (sukker?) med til brygget?? Er det for å øke OG?
Lurer også på humle programmet. Dete er to ganger Tettanger 60 min. Er det riktig?

Jon
:jaha:

humle skal være 50 gramm i 60 min.

jeg brukte vanlig sukker for å få et lettdrikkelig øl (ikke for å øke OG men for å få en laver FG)
 
Jon vold skrev:
Ser at det ikke er så stor forskjell på Blonde og en wit, bare at det ikke er appelsin og koriander i den, samt at gjær typen er en annen.

Det er også betydelig større andel hvete i en Wit:)
 
Smakte selv Nøgne Ø's Blonde i kveld, og jeg tar av meg hatten.
Jeg har sannelig noe å strekke meg etter....

Får jo selvfølgelig lyst til å brygge denne !

Jeg tror nok at maltsammensetningen i din oppskrift kan stemme godt Huub, men om du hadde smakt den - tror jeg helt sikkert du hadde vært enig i at humlingen ikke kan stemme.
Her er det nemlig masse humlearoma.

Er det noen som tør driste seg ut på å komme med en gjetning på hvordan de har gjort det ? (Og hvilken humle ?)

For de av dere som ikke har smakt denne: Kjøp den ! For mitt vedkommende var den virkelig en sekser på terningen, og noe å strekke seg etter som brygger.
 
Jeg tror NØ  bruker gankse mye hvetemalt i sin blond.  Så hvis du lager en vørter som er veldig like en normat hveteøl, men bytter ut hvetegjær men feks en belgisk ale gjær så vil du nok være i nærheten ;-)
 
Holder på å brygge noe som skal bli en Belgisk blond type. 

Har følgende malt oppskrift til 22 liter:

4,8 kg pilsmalt
0,5 kg hvetemalt
0,35 kg Bisquit
0,2 kg Cara red
0,5 kg demerara sukker

Holder akkurat nå på med silingen. 
Tar sikte på OG 70

Wyeast 3787 Belgian Trappist er satt i gjærstarter og lever godt.

Skal bruke Hallertau Hersbrucker 3,4%@

Tar gjerne imot tips underveis. 
 
Ja, jeg prøvde denne, men klarte å få den infisert, så jeg aner ikke om den ble god eller ikke.
Å tappe om i samme omgivelsene som man kverner malt er en dårlig idé.

Har fortsatt et håp om å brygge noe i nærheten av Nøgne Øs blonde.
 
Noen som vet hvilken gjær NØ bruker i blond?

(jeg er forresten ganske stolt over å ha plukket opp saaz og cascade under prøvesmaking av nevnte øl her om dagen. Hjemmebrygging hjelper på smakssansen, ingen tvil om det!)
 
Ellers er jeg ikke så sikker på at det er brukt amerikanske humletyper i denne, men kan jo ta feil. Noen som har fått bekreftet det?
Selv fikk jeg bekreftet mistanken om Saaz ihvertfall.
 
Det er ekg, northern brewer, saaz og cascade.

Det er det grimstadgjengen oppgir på nogne-o.com i allefall :)
 
BLONDE ALE 17 IBU, 4,5% ALC/VOL

Blonde Ale is refreshing anytime, but especially after working outside on a hot summer day. Serve at 6 °C and pair with seafood and other light meals. Nøgne Ø ales are bottle conditioned, so pour carefully if you do not want to disturb the yeast sediments in the bottle.

Ingredients: Malted barley, malted wheat, Northern Brewer, Cascade, East Kent Golding and Saaz hops, Belgian ale yeast and our local Grimstad water.

Sakset herifra.
Det var jo en rimelig freidig internasjonal blandings! :)
 
Så en klon med 90% pale malt, 10% hvetemalt, N.brewer til 17 ibu som bitterhumle, ekg som smakshumle og saaz+cascade som aromahumle fungerer kanskje?

Det er lite fenoler og denslags, så en gjæringstemp rundt 18 grader burde vel være på sin plass? (jeg har aldr brukt wlp400)
 
Tilbake
Topp