Hjelp til oppsett av kjeleprofil i Beersmith

Miguel

Norbrygg-medlem
Igår brygget jeg mitt fjerde brygg, men første på det "nye" oppsettet som jeg kommer til å bruke en stund fremover, og også første brygg hvor jeg har fått samlet litt mer korrekte data.

Men, når jeg skal sette inn tallene i profilen til kjelen min i Beersmith, så får jeg det ikke til å stemme.

I hovedsak:

20,75 liter ble satt til kok

Det som havnet i gjæringkaret var 14.5 liter. Da lå det igjen ganske nøyaktig 1.5 liter slam i bunn i kjelen som vi ikke tok over i gjæringskaret. Dette har jeg fylt ut i "loss to trub and chiller".

Så boiloff er 3.16 liter per time.

Beersmith sier at post boil volume er 16.64 liter. Noe som da er 0,64 liter for mye.

Jeg har trikset litt med tall, men hvis den ene parameteren BS gir meg er riktig, så er de andre feil.

Er det noe jeg har oversett?

Jeg fikk det ovenfor til å stemme noenlunde, fant ut at est post boil er jo FØR kjøling, og der ryker det en god halvliter.

Men, da dukket det opp noe annet jeg ikke skjønner så godt.

Jeg har nå fylt ut kjeleprofilen og mashprofilen så det stemmer ganske greit. Har målt alt av svinn så de tallene skal være ganske spot on.

Men, hvis jeg nå ser hvor mye skyllevann jeg skal bruke for å få en like stor batch som det vi fikk igår, så står det at jeg skal skylle med 4 liter mindre enn det vi gjorde. Men hvis jeg gjør det til neste brygg så ender jeg jo opp med fire liter mindre vørter enn det vi gjorde. Så kart og terreng vil jo da ikke stemme for neste brygg skal jeg følge oppskriften BS gir meg..

Tilbake
Topp