Kunne trengt en standar american pale ale oppskrift.
Har en speiden på 25 liter.
Gjerne en grunnoppskrift med få enkle ingredienser som heller kan vidreutvikles ettervært.
Er veldig glad i Cascade, så lurte på å bare bruke denne humlen den første gang.
Dette ser veldig bra ut, hva med protafloc, trengs det??
Er litt ny i gamet så lurer også på hva 80 % effektivitet betyr
Startet å brygge med ekstrakt å lagde en med lys maltekstrakt og spraymalt å brukte bare cascade til humling, å den ble veldig bra.
Prøver å lage den samme på speidelen. Er det en spesiel malt i lys maltekstrakt eller er det en lett blanding???
Kan være fint å starte med bare pale malt og kanskje noen gram caramel/crystal malt???
Ellers ser jo dette veldig enkelt ut.
Protafloc er ett klarningsmiddel, strengt tatt ikke nødvendig men skal gjøre ølet klarere.
80% effektivitet her er mitt utbytte, beskriver egentlig hvor mye sukker jeg får ut av malten i mitt oppsett. Dersom du har en effektivitet på 75% så trenger du mer malt for å nå samme OG, har du 85% trenger du mindre
Angående maltekstrakt vet jeg ikke
Jeg startet med bare pale malt, og det ble en veldig god øl
Nå har jeg litt carapils og crystal i oppskriftene på pale ale, men den blir absolutt god med bare pale
Så bra.
Hvor mye crystal skal jeg ha oppi vis jeg skal prøve det??
Ser de er utsolgt for cascade på min lokale butikk. Finnes det en som er veldig lik på smak??
http://www.brew365.com/hop_substitution_chart.php
Akkurat hvor mye du kan bruke er jeg usikker, jeg bruker i allefall små mengder, under 10% av malten er spesialmalt.
Men som sagt, det må noen andre svare på
Perfekt.
Ser de er tomme for pale malt oxo, finnes delen like fin side på malt som er ganske lik.
Hva med Maris otter pale ale malt??? Noen erfaringer med den, er ikke ute etter en for mørk/rød øl er maris otter ganske lik som vanlig pale malt???
Takk for topp svar på sikker mye rare spørsmål.
Angående mesketemperatur så avhenger det litt av hva du er ute etter. Lavere temperatur gir en mer gjærbar vørter som resulterer i et tørrere og mer alkoholsterkt øl. Mesker du litt høyere vil du få litt mer restsødme og ølet blir ikke like alkoholsterkt.
hvor mange gram humle bør det være i en 20 liter APA.
fikk tak i både cascade og Centennia.
har også noen gram med Hallertau Mittelfrüh liggende i fryseren vis det kan brukes til noe.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.