Hjelp til Standar APA

Kunne trengt en standar american pale ale oppskrift.
Har en speiden på 25 liter.

Gjerne en grunnoppskrift med få enkle ingredienser som heller kan vidreutvikles ettervært.
Er veldig glad i Cascade, så lurte på å bare bruke denne humlen den første gang.
 
Enda enklere :

100% Pale malt
1 type humle. Eksempler : Citra, Simcoe, Centennial, Chinook, Cascade and so on and so on.

Eksempel :

23L, 80% effektivitet.
OG: 1.053
IBU: 35.5

5kg pale malt
15g citra 60min
25g citra 15min
25g citra 0min
35g citra tørrhumling 7 dager

Protafloc 15 min
Gjærnæring

Meskes på 65c i 60 min.
Kok i 60 min.

Us-05, gjæres på 18c i 14 dager.

Her kan du også bare øke mengden humle hvis du ønsker, mer humle mot slutten/til tørrhumling er ikke feil :)
 
Dette ser veldig bra ut, hva med protafloc, trengs det??
Er litt ny i gamet så lurer også på hva 80 % effektivitet betyr :)
Startet å brygge med ekstrakt å lagde en med lys maltekstrakt og spraymalt å brukte bare cascade til humling, å den ble veldig bra.
Prøver å lage den samme på speidelen. Er det en spesiel malt i lys maltekstrakt eller er det en lett blanding???

Kan være fint å starte med bare pale malt og kanskje noen gram caramel/crystal malt???
Ellers ser jo dette veldig enkelt ut.

Takk for super raske svar.
 
Protafloc er ett klarningsmiddel, strengt tatt ikke nødvendig men skal gjøre ølet klarere.
80% effektivitet her er mitt utbytte, beskriver egentlig hvor mye sukker jeg får ut av malten i mitt oppsett. Dersom du har en effektivitet på 75% så trenger du mer malt for å nå samme OG, har du 85% trenger du mindre :)

Angående maltekstrakt vet jeg ikke :)

Jeg startet med bare pale malt, og det ble en veldig god øl :)
Nå har jeg litt carapils og crystal i oppskriftene på pale ale, men den blir absolutt god med bare pale :)
 
Så bra.
Hvor mye crystal skal jeg ha oppi vis jeg skal prøve det??
Ser de er utsolgt for cascade på min lokale butikk. Finnes det en som er veldig lik på smak??
 
Perfekt.
Ser de er tomme for pale malt oxo, finnes delen like fin side på malt som er ganske lik.
Hva med Maris otter pale ale malt??? Noen erfaringer med den, er ikke ute etter en for mørk/rød øl er maris otter ganske lik som vanlig pale malt???
Takk for topp svar på sikker mye rare spørsmål.
 
Har ikke noen erfaring med maris otter, noen sier den smakee litt forskjellig, men det er en pale malt. Kan fint bruke den :)
 
Maris Otter (som ikke er noe annet enn en type pale malt) og 5-10 % krystall av noe slag gir en god APA.
 
Mats82 skrev:
Ser de er utsolgt for Cascade på min lokale butikk. Finnes det en som er veldig lik på smak??

Du kan prøve Amarillo eller Centennial. Centennial omtales flere steder som "super cascade".
 
Mats82 skrev:
Topp topp. Da skal det prøves til fredag. Meske temp???

Kun 65 grader i 60 min???

Angående mesketemperatur så avhenger det litt av hva du er ute etter. Lavere temperatur gir en mer gjærbar vørter som resulterer i et tørrere og mer alkoholsterkt øl. Mesker du litt høyere vil du få litt mer restsødme og ølet blir ikke like alkoholsterkt.
 
Sierra Nevade Pale ALe clone

Ingredients (All Grain, 19 L)
4.55 kgEnglish 2-row Pale
0.23 kgAmerican Caramel 60°L
0.23 kgAmerican Caramel 20°L
14.23 gMagnum - 14.5 AA% pellets; boiled 60 min
14.23 gPerle - 8.2 AA% pellets; boiled 30 min
28.46 gCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 10 min
56.92 gCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 1 min
WYeast 1056 American Ale™
 
hvor mange gram humle bør det være i en 20 liter APA.
fikk tak i både cascade og Centennia.
har også noen gram med Hallertau Mittelfrüh liggende i fryseren vis det kan brukes til noe.
 
Tilbake
Topp