Hjelp til utbytte og lage oppskrifter.

Vi har unnagjort 12 brygg sålangt, men er enda litt usikre når det kommer til utbytte. Etter hva jeg har forstått finnes det fire ulike måter å regne utbytte/effektivitet på (http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/)

Det jeg har basert meg på er "Ending Kettle efficiency/Brew House efficiecy", hvor det benyttes OG, samt volumet etter kok/i gjæringsspannet.

Dette har fungert relativt greit, men ser at det byr på noen problemer. Jeg leste meg opp ganske mye på effektivitet før jeg valgte å sette opp egne oppskrifter, men etterhvert valgte jeg å lage et excel sheet hvor jeg kunne skalere, finne utbytte, abv% o.l.

Sånn jeg har gjort det er at yielden (296 for basemalt og 270/268 for spesialmalt) multipliseres med maltmengden for den aktuelle sorten. Dette gjøres for alle maltene, og summen av disse divideres på det ønskede volumet etter kok. La oss kalle dette regnestykket ((sum(malt*yield))/volum) = X

Deretter tar du OG (f.eks 1072) og subtraherer med 1000, eller benytter bare 72. Denne verdien divideres igjen med X (verdien over), multipliseres med 100% for å få utbytte i %. (Tungvindt forklart så er det Gahr sin metode (nevnt under), men bare med OG ikke SG).

Slik har jeg gjort for å leke meg meg fram til et utbytte vi ligger på. Det dumme er at vi hopper mellom 55%-80% utbytte, noe som er altfor store svingninger, derfor tror jeg at regnemetoden min er feil.

Hentet fra en tidligere post (https://forum.norbrygg.no/threads/meske-utbytte-igjen.1258/)
Sier Gahr "Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)" Her stusser jeg litt da jeg var bråsikker at det skulle brukes OG (altså original gravity ved 20grader etter at vørteren er ferdig kokt (klar til gjæring)

MEN SG betyr specific gravity: Noe jeg har lest kan være underveis i prosessen, som OGSÅ kan være før vørteren er klar til gjæring. SG vil da være forskjellig fra OG om det måles før kok eller etter kok.

Ellers er det helt uaktuelt å benytte beersmith mm, jeg liker å holde på i excel, vil bare litt ytterligere forståelse for hva jeg plotter inn.

Hadde noen orket å sjekke utbyttet i beersmith for vedlegget mitt? OG: 1072, endt kokevolum 25,5L og maltene som nevnt. Sorry for lang post. Jeg oppnår da 75,5% ish.
 

Vedlegg

  • 7 FJELL BØLL coffe stout.pdf
    412,1 KB · Sett: 17
Tilbake
Topp