Hjelp til utregning produksjon av gjær

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg skal prøve meg på andrimne saison de table ver 2, men tenkte bruke w565 istedet (har kjøpt feil). Jeg har 2 rør 15.jan -15, og skulle prøve regne ut hvor mye gjær jeg trenger. Og 1.049. 50 liter
Dette har jeg litt problemer med å skjønne helt enda.
Men det jeg har gjort så langt var at jeg lagde 2 liter gjærstarter for disse to rørene, som har gjæret i to dager nå. Jeg lagde dette fordi mrmaltykalkulatoren sa det var 36%viability og jeg trengte 1.93liter på 2 rør med kontinuerlig røring hvis jeg skulle ha til 25liter (halvparten), jeg har ikke magnetrører.
Men her stopper det litt for meg hva jeg skal videre. For nå har jeg vel gjær med 100%viability, ikke sant? Og ca 227billion celler. Skal jeg da bruke repitching slurry på kalkulatoren? For jeg vil anta at jeg må kjøre gjæret på en ny omgang med gjærstarter for å produsere nok.
Og skal jeg dekantere gjæren før jeg har den i ny slurry?, (med å ha den i kjøleskap en stund først), eller kan jeg bare tappe av vørteren som er over gjæret?
 
Jeg bruker denne kalkulatoren:
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Jeg ville dekantert den første starteren, og tilsatt dette (gjæren) i en ny starter på 4 liter. Denne må du riste så ofte du kan, for å få inn oksygen. Når denne er ferdig dekanteres den og tilsettes vørteren.

Dekantering gjør du ved å sette den i kjøleskap og etterpå helle ut "ølet". "Ølet" som startere produserer ønsker du ikke å ha i ølet ditt. Smak på det så skjønner du hvorfor.
 
Tilbake
Topp