Hei
Trenger hjelp her til utbytte på brygginga mi (sette pris på ett godt eller flere gode svar!)
Brygger med BIAB 36L kjele som gir ca 3l trub fra bunnen og opp til tappekrana
Første gang jeg brygga mesket jeg på 63-64-67 grader i 60 min cirka og 60min kok
- 25L i kjelen ved mesk og 10L til skylling (skyllevann 76*C)
- Den gang endte jeg med cirka 18-20L i gjæringskaret (når jeg tappet på flasker ende vi på 34-35 flasker, cirka 17-18 liter fra gjæringskaret)
utifra brewmate regnet jeg at jeg fikk ett utbytte på 56% cirka
OG: 1.059
FG: 1.015
NÅ! siste gang jeg brygget var planen å få høyere utbytte siden jeg bommet første gangen
siden jeg fikk bare 18-20L i forrige brygg nevnt over.
Igår gjorde jeg følgende:
- 6kg Maris Otter Pale
- 500g Caramalt
- 500g Palemalt fra forrige gang
Varmet opp meskevannet til 72*C og heiv malten oppi forsikitg etter standard prosedyre.
Tempen droppet til 66*C etter 20 min men jeg holdet det på 66*C
- Meskevann - 27L
- Skyllevann - 13L (skulle egentli være 11L) skylle vann holdt 78-80*C
Jeg lot dette dryppe godt og lenge og klemte litt på posen forsiktig for å få ut siste rest.
Til kok hadde jeg regnet ut at jeg hadde
Ca 33L siden malten har spist opp cirka 7L
Jeg kokte i 60 min og endte opp med 25L i dunken som var flott det men når jeg sjekket OG var denne lavere enn planlagt
- OG er nå: 1.046 ?? og tilsvarer efficency på 52% ??
- OG skulle ifølge brewmate ha vært 1.064 og efficency: 73%
På brewmate har jeg huket av for Batch size: 25L, plotter inn verdier og justerer deretter for å regne ut hva jeg ender på
Igjen trenger tilbakemeldinger her...
Trenger hjelp her til utbytte på brygginga mi (sette pris på ett godt eller flere gode svar!)
Brygger med BIAB 36L kjele som gir ca 3l trub fra bunnen og opp til tappekrana
Første gang jeg brygga mesket jeg på 63-64-67 grader i 60 min cirka og 60min kok
- 25L i kjelen ved mesk og 10L til skylling (skyllevann 76*C)
- Den gang endte jeg med cirka 18-20L i gjæringskaret (når jeg tappet på flasker ende vi på 34-35 flasker, cirka 17-18 liter fra gjæringskaret)
utifra brewmate regnet jeg at jeg fikk ett utbytte på 56% cirka
OG: 1.059
FG: 1.015
NÅ! siste gang jeg brygget var planen å få høyere utbytte siden jeg bommet første gangen
siden jeg fikk bare 18-20L i forrige brygg nevnt over.
Igår gjorde jeg følgende:
- 6kg Maris Otter Pale
- 500g Caramalt
- 500g Palemalt fra forrige gang
Varmet opp meskevannet til 72*C og heiv malten oppi forsikitg etter standard prosedyre.
Tempen droppet til 66*C etter 20 min men jeg holdet det på 66*C
- Meskevann - 27L
- Skyllevann - 13L (skulle egentli være 11L) skylle vann holdt 78-80*C
Jeg lot dette dryppe godt og lenge og klemte litt på posen forsiktig for å få ut siste rest.
Til kok hadde jeg regnet ut at jeg hadde
Ca 33L siden malten har spist opp cirka 7L
Jeg kokte i 60 min og endte opp med 25L i dunken som var flott det men når jeg sjekket OG var denne lavere enn planlagt
- OG er nå: 1.046 ?? og tilsvarer efficency på 52% ??
- OG skulle ifølge brewmate ha vært 1.064 og efficency: 73%
På brewmate har jeg huket av for Batch size: 25L, plotter inn verdier og justerer deretter for å regne ut hva jeg ender på
Igjen trenger tilbakemeldinger her...