Hjemmebrygg og sukkersyke

Jeg har en kamerat som har sukkersyke. Han liker øl, men får store problemer med blodsukkeret når han drikker det. Han holder ser derfor til vin og brennevin for det går fint.

Så her kommer spørsmålet:

Kan jeg lage et brygg som er godt egnet for dem som har sukkersyke? (klarer dere så svare på denne blir jeg imponert)

D er du vel ute etter et øl som ikke har noe serlig med karbs i seg. type "lite". Evnt. en lambic eller noe hvor restsødmen blir spist opp av bakterier.
Du kan tilsette litt Insulin i det ferdige øllet  :klovn:

Spennende spørsmål.

Har en far som etter mange års nytelse av øl, nå har sett seg nødt til å bytte til vin (som han ikke er særlig begeistra for) grunnet diabetes. Det hadde vært fint å kunne servere ham noe kroppen hans tåler. Problemet er vel at alle såkalte "lite" øl er nettopp det; lite øl. Fucking close to water er en linje som renner en i hu.

Er det noen her inne som har erfaring med å brygge til diabetikere som har noen gode forslag?

Kan man søte øl med kunstige søtstoffer?

I så fall kunne man kanskje tenke seg noe slikt (eksempel med maltekstrakt), for å redusere mengden karbohydrater i øl:
- Løs opp maltekstrakt i lunkent vann
- Tilsett pilsenerenzym (AMG) og ekstra amylase for å bryte ned stivelse og sukker til glukose
- Minimesk med spesialmalt for å gi noe kropp
- Kok og humle normalt
- Søt med aspartam etter gjæring

Nedbryting av stivelse og komplekse sukker til glukose vil gi høy utgjøring og mindre karbohydrater i ølet. Noe vil det fortsatt være, men mindre enn i et vanlig øl. Jeg er usikker på om noe slikt vil fungere, men det kan kanskje være verdt et forsøk.

Vi gjæret et øl med en stor andel Moss maltekstrakt nesten til null ved å benytte slike enzymer. Smaken ble slettes ikke ille til å være et tulleksperiment. Brukte ei 3. skylling på malten da vi laget en Munchner Dunkel og dette ble da tilsatt flere glass maltekstrakt og en pose enzymer.

Tror at ved å søte opp ølet med kunstige søtningsmidler så oppnår man søtt øl og ikke et fyldig øl som det ugjærbare maltsukkeret gir.

MVH
Børge

Vil mesketemperatur kunne påvirke dette?

Jo lavere mesketemperatur jo høyere alkoholstyrke og dermed mer forgjærbart sukker som til slutt blir til alkohol????

Mulig jeg er helt på viddene her, men ved høyere temperatur i mesken vil man jo få mindre forgjærbart sukker, men som igjen gir søtere øl.

Roger

Lavere mesketemperatur gir en større andel forgjærbare sukkermolekyler -> som igjen gir et øl med mindre restsødme :)

Roger H skrev:
Vil mesketemperatur kunne påvirke dette?

Jo lavere mesketemperatur jo høyere alkoholstyrke og dermed mer forgjærbart sukker som til slutt blir til alkohol????

Mulig jeg er helt på viddene her, men ved høyere temperatur i mesken vil man jo få mindre forgjærbart sukker, men som igjen gir søtere øl.

Det stemmer, men du vil neppe få et øl med så lite karbydrater at det løser problemet for en diabetiker.

Et annet alternativ kan også være å se på varianter over temaet mild. Her er det noe restsødme, men generelt er det øl med lite malt og mye fylde.

Brygg ev en dry stout. guinnes har vel en fg på ca 1008. Mild ligger på det samme fr 1008-1012. Dvs ca 20 g sukker pr L i restsødme.
Ev brygg en sterk belgisk ale med sukkertilsetning og Fg ned mot 1006-1008. Alkoholstyrken gjør at diabetikere tåler dette bedre. (etter hva jeg har hørt)

Hmmm. Altså, for å samle tankene litt.

Kunstig søtstoff gir antakelig kun søtt øl, og er uansett (i boka mi) en vederstyggelighet.

Mild og dry stout er varianter som gjærer lavt ned og således burde være egnet for et eksperiment med øl til diabetikere. Mild har lavere OG enn dry stout og burde muligens være et bedre alternativ, selv om det jeg har smakt av stoffet har vært en heller tynn opplevelse. Dette kan muligens kompenseres med rett bruk av humle? Please correct me if I'm wrong.

For å oppnå en slik utgjæringsgrad er all-grain brygging det åpenbare valget, selv om ekstrakt+enzym tydeligvis også er verdt et forsøk?

Utgjæringsgrad vil jo uansett være et stikkord her, da restsødmen er en diabetikers fiende.

Men hva slags gjær er anvendelig for å oppnå en så lav FG?

med sukkeret som er igjen så vill vel blodsukkeret gå opp hvis du har diabetes.
dermed er godt utgjæret øl en god ting, men leste artikkelen om humle nå, og legger til dette.
It can lower blood sugar levels, so diabetics should consult their doctors before consuming hops, as well.

Jeg har selv diabetes, og brygger derfor alltid øl som gjærer mye ut.
Øl som har fg 1.004 eller under påvirker ikke særlig mitt blodsukker.
Jeg bruker stort sett Nottingham tørrgjær og overpitcher da jeg har funnet ut at da gjærer det helt ut.
Noen ganger ned mot 1.000.
Noen vil vel sikkert mene dette blir for "tørt" øl, men jeg liker det.
Som diabetiker er jeg uansett ikke glad i søtsaker.

magne1972 skrev:
med sukkeret som er igjen så vill vel blodsukkeret gå opp hvis du har diabetes.
dermed er godt utgjæret øl en god ting, men leste artikkelen om humle nå, og legger til dette.
It can lower blood sugar levels, so diabetics should consult their doctors before consuming hops, as well.
Det er jo bare bra da, løsningen er da en godt utgæret og godt humlet ale :)

pappa har også en type sukkersyke, gammelmanns diabetes er det da.
han har ikke problemer med blodsukkeret etter noe løl jeg har laget, kommer kansje ann på mengden sikkert.
men jeg har tenkt over en ting, når fattern har drukket alkohol er blodsukkeret lavere på morgenen etter.

Alkohol senker blodsukker ja.  Man kan nesten regulere/oppveie økt blodsukker pga inntak av sukkerholdige ting med en snaps/brennevin.

Øl øker vanligvis blodsukkeret mye pga sukkerinnholdet, men det er individuelle forskjeller.
Rent brennevin senker blodsukkeret markant, så ikke dumt med en snaps til ølet eller etter et måltid.

Amylase enzym vil nok hjelpe deg til å få ned FG.

Her har du en fin oppskrift på ett Light-øl som sikkert slår an. En jeg kjenner brygget denne, og den ble svært tørr, men funka bra i sommersola! :)

http://www.homebrewtalk.com/f62/miller-lite-really-triple-hopped-123937/

Tilbake
Topp