Hjemmebryggerdager på Nøgne Ø 2012

1600  Velkommen
1605  Dommerene setter seg ned med finaledømmingen av de seks beste ølene i bestklassen og  kreativklassen. Det kåres gull, sølv og bronsevinnere i hver klasse.
1610  Vi deler. Alle oppfordres til å ta med egne øl og egne favorittsnakcs. Målet er at så mange andre smaker på dine godsaker og at du får med deg så mye som mulig av andres.
1800  Kåring av beste og mest kreative øl.
1900  Middag. Nøgne Ø sørger for drikke.
2200  Festen forsetter på Grimstads utesteder.
 
Forberedelser...

536dc0a1-793b-7742.jpg


Forresten noen som tar med snacks? Hadde helt glemt den delen
 
Vel hjemme etter sjøslag i Grimstad. Kommer nok til å bli en god stund til jeg rører BGB igjen. Må bare takke alle for en fantastisk fest både på Nøgne og på Apotekergården. Dagen i dag har gått med til å pusle sammen gårsdagen og det er lenge siden jeg har ledd så mye. Det fløt virkelig i godt øl og lystige mennesker i går. Tror Apotekergården gikk i solid pluss i går.

Og så flinke vi var til å synge og skåle dere. St. Paddy var nok strålende fornøyd.
 
Da har man endelig begynt å bli menneske igjen etter lørdagens kalas. Det var en utrolig morsom kveld! Har ikke hatt det så morsomt på lenge! Har ennå vondt i magen av all krampelatteren. Må takke alle for en perfekt kveld, og takk til Nøgne Ø som gjør denne eventen mulig for oss  :biersmile:
 
Søndagen ble lang, det samme ble hjemturen. Heldigvis var lørdagen så vellykket at det var verdt "slitet." Festen ble utrolig artig, høy stemning og masse (alt for masse BGB) godt øl! Det gikk en del flasker rundt bordet som gjorde at man fikk smakt det meste, både på NØ og på Apotekergården.

Bildet er fra tappelinjekroken på NØ! Et fint sted å ha en liten hjemmebryggerfest
 

Vedlegg

  • Tappelinje.jpg
    Tappelinje.jpg
    104,6 KB · Sett: 261
Da har jeg som ikke var der et par spørsmål:

Hvem vant de ulike prisene?
Mest kreative øl, hva var gjort med det?

Misunnelig på dere som kunne være der!
 
Eksperimentelle: 
1) 142MST
2) 27JRP
3) 199IBB

Gode:
1) 974HJL
2) 360IND
3) 123PPP

Klarte ikke snappe med meg alle navna.
 
Jeg fikk ikke med meg navn eller ingredienser på kreativ ølene, men følgende ble gjordt med vinner ølene i standard klassen:

Alle tre ølene ble gjæret 14-18 dager i 18 grader romtemperatur. Alle tre gjærdunkene stod i samme rom.

1) 974HYL: Jan Arild Helle,  2 rør wlp007, 90 gram Indisk malabar kaffi/trukket i 8 dl vann på 80 grader.
2) 360IND: Tom Ole Homme, 2 rør wlp041, 1/2 liter Indian Mysore kaffi/ brygget mildt på kaffi maskin.
3) 123PPP: Paul Jarle Lund, 2 rør wlp013, 1 liter indonesisk kaffi fra presskanne.

Alle 3 ølene ble karbonert med 6 gram sukker/liter.

Dette er vel ikke helt ulikt fremgangsmåten på Nøgne-Ø
Vi var for feige til å eksperimentere for mye med ett så godt øl, ;D

Jan A
 
Nå, litt har jeg forsøkt - får se hvordan det blir....  Mesteparten gikk på en 18l med Malabar Mousonnée egenhendig båret hjem fra Lafayette Gourmet.  Noen liter forsvant på et 9l fat, samme kaffe og en god klunk kirsebærlikør.  Ikke prøvesmakt ennå.....

MM
 
kraaen skrev:
Takk Gahr.


Her oppskriften:
OG 15 Plato , på oppskriften stod det 7% alkohol, mens etiketten stod det 7,5%

90% pils
10% Hvete

Galaxy 20IBU 90min
Stella 20IBU 90min
Galaxy 94g pr 100L 5min
Stella 94g pr 100L 5min
Galaxy 94g pr 100L Whirlpool
Stella 94g pr 100L Whirlpool

Mesking 63C i 60 min og MashOut på 78C


Kjetil

Sparka litt liv i den tråden her igjen eg :)
Tenkte å lage meg en Indian saison, og NØ sin er jo veldig god, så den oppskrifta her er jo perfekt.
Noken som veit gjæringstemperaturen og kor lenge den skal stå?
 
Tilbake
Topp