Hjemmebryggerdager på Nøgne Ø 2012

Tror det er helt supert. Målte (og smakte) første gang i dag - 1.020.
Ingenting å utsette på smaken iaffal!

Har tatt en kjapp lagertelling på humlefronten, plukker ut en pose av enten Target, Northdown, Phoenix eller Perle i løpet av kvelden  :yes:
 
Idag skal endelig min BGB flaskes. Kjører safe og tilsetter kun kaffe til min batch.
Madammens batch har stått noen dager med en solid dose kakaonibs.

Og jeg nå forstå hvorfor det hadde store problemer med slurryen som satt igjen den gangen de måtte bruke en slamsuger for å få ut gørra. Da vi tappet om madammens batch (Hvor WLP004 og 005 er brukt) fikk vi oss en ny opplevelse. Gjærkaka var skikkelig tykk. For å få løst det opp fra bunnen måtte vi bruke hendene. Det hadde en konsistens lik prim, og var skikkelig solide saker...
 
Min gjær var også tykk og fæl. Lå igjen i vannlåsen da den ble kastet i do. Måtte til med dobørsten.
 
Samme som hos meg det da, ble 1.021 til slutt. Pitch'a 2 rør i Grimstad. Hos meg ble det en kasse 0,33 og en 9L corny keg. Og den har jeg jo selvfølgelig prøvesmakt... Fornøyd med det brygget gitt :angel:
 
Aleksander_B skrev:
Da stod 60 flasker klare for karbonering på stuegulvet. 007 sa takk for seg rundt 1,020-21.

Tilsatte du noe gjær ved flasking? Vurderer å gjøre det selv da jeg synes det er vel rolig i sekundærgjæringen.
 
Nei, tilsatte ikke noe. Det forekom noe bobling i gjæringslåsen før flasking. Svært sjeldent velg merke. Klarte også å hvirvle opp noe gjær i bunn som ble med under omstikkingen.
 
Målte FG til 1.027 på Chipotle-varianten av BeerGeeken. Snakte godt. Trenger litt mer heat.

4fa06e9c-db57-0f5a.jpg
 
Safe varianten med 007 stoppa på 1.021 hos meg. Flasket 12 liter den 18. Feb

Gjæret 5 liter med WLP568 Saison ale blend. Den stoppa på 1.014 og ble litt tynn, men morsom sak. Også flasket den 18.

Har 4 liter som fortsatt godgjør seg med skogens frukter.

Alle er tilsatt Balanoor Arabica kaffe.
 
Flere av bryggene er vel enten flasket eller snart klare for flasking (eller fat) og det nærmer seg for festen hvor vi skal møtes igjen. Hvordan ser man for seg den helgen i Grimstad? Regner med at jeg reiser ned på lørdagen, selv om det tar noen timer å kjøre. Vertshuset så jo ut som et godt sted å være, så denne gangen ender jeg vel opp der jeg også.

Hva med dere andre, blir det fest? :biersmile:
 
Vi er tre stykker som reiser ned på lørdag, og har booket oss inn sentralt i Grimstad. Sett utfra den gjengen jeg traff på første dagen, så regner absolutt med at det blir et festlig lag ja..  :biersmile:
 
Regner med det blir godstemning både på Nøgne Ø og på Apotekergården. Ser fram til å teste alle ølene, samt treffe dere igjen. Fikk ikke hilst på så mange da jeg var der sist, da det var litt mye som foregikk.
 
Ser frem i mot denne lørdagen. Første dagen reiste jeg alene i god tro. Tok sjansen på å sikte meg inn på Bård og RawRoffes cornykeg på utsiden av døren. Etter dette ble det bare et stort og hyggelig lag med mange nye kjente!! Sånn blir det når alle vennene er sportsmenn...
 
Tilbake
Topp