Hjemmebryggertur til EC Dahls

Veldig kult! Godt å se at beregningene vi foretar oss er egentlig ganske nært de litt mer "eksakte" tallene. Hva var tilbakemeldingene på smaken på ølet da?
 
Shea-Arne skrev:
Veldig kult! Godt å se at beregningene vi foretar oss er egentlig ganske nært de litt mer "eksakte" tallene. Hva var tilbakemeldingene på smaken på ølet da?
Det glemte jeg selvsagt :p

Her er tilbakemeldingen: Nå har vi smakt ølet ditt i smakspanelet med stort sett positive tilbakemeldinger. Det ble beskrevet som rent og uten feil, men bitterheten ble vel av noen vurdert som vel høy for denne typen øl, men det er selvsagt like mye en smakssak og spørsmål om bryggerens intensjoner. Det kom også innspill om at det kanskje burde vært valgt en annen type humle uten at dette ble konkretisert nærmere.

Min kommentar: den er litt bitter, men den ligger fortsatt godt innenfor retningslinjene for tysk pils. Humletypene som er brukt er Saaz og Hallertauer.

edit: Endret på noen småting.
 
Veldig kult! Må være veldig smigrende å få så gode tilbakemeldinger fra det panelet - ikke akkurat amatører! :)

Husker jeg smakte på det ølet på samfundet (hvis det var den samme du hadde med da?), og husker den var ung, men lovende god - jeg likte at den var så bitter :D
 
Ja det var helt supert at de tok seg tid til dette.

Det er den samme ølen som du smakte på Samfundet, men den er litt mer moden nå da. Mener den hadde stått på fat i én uke da du smakte den, smaker litt mer "pils-aktig" i dag, men den har nok godt av enda mer lagring :)

Har forresten laget en hybrid IPA og en stout med gjær fra Dahls også. Ikke fått smakt noe særlig på noen av de enda, men synes de hadde en litt merkelig lukt. IPA'en var i gang med gjæringa ca. 20 min. etter pitching av gjær :p
 
Takk til Terje Wenaas for flott knipsing av trivelig kveld, lagerbryggernes Santa Lucia i Trondheim. ;D
 

Vedlegg

  • IMG_1848_red.jpg
    IMG_1848_red.jpg
    89,8 KB · Sett: 269
  • IMG_1886 red.jpg
    IMG_1886 red.jpg
    80,3 KB · Sett: 266
  • IMG_1883 red.jpg
    IMG_1883 red.jpg
    102 KB · Sett: 272
  • IMG_1877 red.jpg
    IMG_1877 red.jpg
    96,1 KB · Sett: 270
  • IMG_1870 red.jpg
    IMG_1870 red.jpg
    81,2 KB · Sett: 273
  • IMG_1867 red.jpg
    IMG_1867 red.jpg
    102,4 KB · Sett: 271
  • IMG_1864 red.jpg
    94,2 KB · Sett: 291
  • IMG_1861 red.jpg
    77,7 KB · Sett: 276
  • IMG_1853 red.jpg
    IMG_1853 red.jpg
    75,7 KB · Sett: 270
  • IMG_1852 red.jpg
    IMG_1852 red.jpg
    71,9 KB · Sett: 270
Mer bilder.
 

Vedlegg

  • IMG_1917 red.jpg
    IMG_1917 red.jpg
    110,5 KB · Sett: 261
  • IMG_1914 red.jpg
    IMG_1914 red.jpg
    122,1 KB · Sett: 266
  • IMG_1909 red.jpg
    IMG_1909 red.jpg
    67,5 KB · Sett: 262
  • IMG_1908 red.jpg
    IMG_1908 red.jpg
    84,1 KB · Sett: 266
  • IMG_1905 red.jpg
    IMG_1905 red.jpg
    109,4 KB · Sett: 269
  • IMG_1904 red.jpg
    IMG_1904 red.jpg
    114,7 KB · Sett: 273
  • IMG_1901 red.jpg
    IMG_1901 red.jpg
    112,9 KB · Sett: 272
  • IMG_1892 red.jpg
    IMG_1892 red.jpg
    70,1 KB · Sett: 267
  • IMG_1892 red.jpg
    IMG_1892 red.jpg
    70,1 KB · Sett: 271
  • IMG_1888 red.jpg
    IMG_1888 red.jpg
    86,9 KB · Sett: 274
...og enda noen bilder!

Tilslutt en sniktitt på Dalhs nye prototype på corneliusfat med hjul og navnelapp.
 

Vedlegg

  • IMG_1943 red.jpg
    IMG_1943 red.jpg
    98,3 KB · Sett: 274
  • IMG_1937 red.jpg
    IMG_1937 red.jpg
    73,9 KB · Sett: 264
  • IMG_1935 red.jpg
    IMG_1935 red.jpg
    106,1 KB · Sett: 260
  • IMG_1928 red.jpg
    IMG_1928 red.jpg
    125,9 KB · Sett: 262
  • IMG_1927 red.jpg
    IMG_1927 red.jpg
    112,6 KB · Sett: 264
  • IMG_1926 red.jpg
    IMG_1926 red.jpg
    114 KB · Sett: 266
  • IMG_1918 red.jpg
    IMG_1918 red.jpg
    82 KB · Sett: 265
Dahlspilsen er brygget utelukkende på pilsnermalt, og en humletilsetting for bitterhet. Nå var det svensk malt og amerikansk humle som gjaldt, her er det vel tilgang, kvalitet og pris som bestemmer. Andre må gjerne suplere her.
 
Lars skrev:
Dahlspilsen er brygget utelukkende på pilsnermalt, og en humletilsetting for bitterhet. Nå var det svensk malt og amerikansk humle som gjaldt, her er det vel tilgang, kvalitet og pris som bestemmer. Andre må gjerne suplere her.
Dahlspils brygges nesten utelukkende med Pilsmalt, 8 tonn for å være eksakt, samt 10 kg fargemalt for fargejustering (mengden avhenger av fargen på Pilsmalten). For tida benyttes Pilsmalt fra DMG i Danmark og spesialmalt fra Vikingmalt i Finland. Bitterhumlen er Zeus, "aromahumle" i Dahlsprodukter er Perle.
 
Chriselv skrev:
Shea-Arne skrev:
Veldig kult! Godt å se at beregningene vi foretar oss er egentlig ganske nært de litt mer "eksakte" tallene. Hva var tilbakemeldingene på smaken på ølet da?
Det glemte jeg selvsagt :p

Her er tilbakemeldingen: Nå har vi smakt ølet ditt i smakspanelet med stort sett positive tilbakemeldinger. Det ble beskrevet som rent og uten feil, men bitterheten ble vel av noen vurdert som vel høy for denne typen øl, men det er selvsagt like mye en smakssak og spørsmål om bryggerens intensjoner. Det kom også innspill om at det kanskje burde vært valgt en annen type humle uten at dette ble konkretisert nærmere.

Min kommentar: den er litt bitter, men den ligger fortsatt godt innenfor retningslinjene for tysk pils. Humletypene som er brukt er Saaz og Hallertauer.

edit: Endret på noen småting.
Jeg hadde gleden av å smake nevnte øl i nevnte situsjon, og selv syntes jeg ikke bitterheten var for høy for denne typen øl. Innspillet om at "det kanskje burde vært valgt en annen type humle" kom derimot fra meg, da jeg ut i fra smaken antok at det var benytta ei lavalfahumle for bitterhet, noe som bekreftes ut i fra gitte humletyper. Personlig synes jeg at i øl hvor relativt store mengder lavalfahumler brukes for bitterhet, så har humlen en tendens til å bidra med en mindre attraktiv smak enn om det benyttes en anonym høyalfa for å nå ønska bitterhet, og en klassisk lavalfaPilsnerhumle for aroma.
 
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % Plato

Er du sikker?
10,5 plato =  SG 1.042
3,5 plato = SG 1.014

Dette vil gi en alkoholprosent på ca. 3.6%?
 
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % Plato

Flott å få deg på banen her, Roger!
Jeg tenkte å spørre deg om hva du mente med forgjæringsgrad, men knakk etterhvert koden, og ser at det er det samme som utgjæringsgrad.
Når blir "aromahumlen" tilsatt? :)

Er ikke OG 11% Plato (OG=44) og restsukker ca 2,5% plato (FG=10) for pilsneren?
Det vil etter min beregning bli nærmere i alkoholstyrken (OG-FG)/7,5= ca. 4,5, og jeg synes å huske at Terje nevnte 11 plato.
 
Erlendso skrev:
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % Plato

Er du sikker?
10,5 plato =  SG 1.042
3,5 plato = SG 1.014

Dette vil gi en alkoholprosent på ca. 3.6%?
I følge mine beregninger skal alkoholprosenten med 10,5/3,5 ligge temmelig nære 4,5
 

Vedlegg

  • Oel.bmp
    224,5 KB · Sett: 214
Lars skrev:
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % Plato

Flott å få deg på banen her, Roger!
Jeg tenkte å spørre deg om hva du mente med forgjæringsgrad, men knakk etterhvert koden, og ser at det er det samme som utgjæringsgrad.
Når blir "aromahumlen" tilsatt? :)

Er ikke OG 11% Plato (OG=44) og restsukker ca 2,5% plato (FG=10) for pilsneren?
Det vil etter min beregning bli nærmere i alkoholstyrken (OG-FG)/7,5= ca. 4,5, og jeg synes å huske at Terje nevnte 11 plato.
I følge spec skal stamvørter være 10,5 +/- 0,5 % P, så det er mulig Terje sa 11. For beregning av alkohol se forrige innlegg.
"Aromahumla" tilsettes ved kokestart (derav klammene), men ble tidligere tilsatt mot slutten av kokinga, sågar under rotasjon.
 
St.Bjørnar skrev:
Med de OG og FG tallene er det tatt hensyn til at ølet ble brygget ned (Tilsatt okygenfritt vann med CO₂)?
Tallene er tatt fra våre spesifikasjoner for ferdig produkt (men forholdet mellom OG og FG blir jo forøvrig forholdsvis likt).
 
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % Plato

Er du sikker?
10,5 plato =  SG 1.042
3,5 plato = SG 1.014

Dette vil gi en alkoholprosent på ca. 3.6%?
I følge mine beregninger skal alkoholprosenten med 10,5/3,5 ligge temmelig nære 4,5

Viss "ER" er korrigert for forskjellen alkoholen gjør (altså ER er restsukkerinnholdet)
og "EA" er uten korrigering (altså vekten/tettheten)
har alle rett.

Kan det stemme? Restsukkerinholdet er sikkert mest artig for dahls, mens hjemmebryggere kun (somregel) kan måle FG, som jeg tolker "EA" er. 
 
Knut André skrev:
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Roger78 skrev:
Erlendso skrev:
Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % Plato

Er du sikker?
10,5 plato =  SG 1.042
3,5 plato = SG 1.014

Dette vil gi en alkoholprosent på ca. 3.6%?
I følge mine beregninger skal alkoholprosenten med 10,5/3,5 ligge temmelig nære 4,5

Viss "ER" er korrigert for forskjellen alkoholen gjør (altså ER er restsukkerinnholdet)
og "EA" er uten korrigering (altså vekten/tettheten)
har alle rett.

Kan det stemme? Restsukkerinholdet er sikkert mest artig for dahls, mens hjemmebryggere kun (somregel) kan måle FG, som jeg tolker "EA" er. 
ER= Extract real, EA= Extract apparent, RDF= Real degree of fermentation, ADF= Apparent degree of fermentation

ER er som du antyder det virkelige restekstraktet, mens EA er det man tilsynelatende måler med et sakkarometer
 
Tilbake
Topp