Hjemmelaget magnetrører trenger hjelp

Bård

Norbrygg-medlem
Hei.

Har nå bygget en magnetrører. Utgangspunktet er en standard 230v bordvifte som er montert inn i guttungens sandkassespann.
Vifta har en 3 trinns hastihetsregulator.
Jeg har montert magneter med en avstand som tilsvarer lengden på magneten (58mm senter senter)
?
Problemet er (tror jeg ganske sikkert) at motoren går for fort. Resultatet er at magneten mister grepet og fyker ut til siden. En gradvis fartsøkning ville antagelig hjelpe.

Evt kan kraftigere magneter også hjelpe. Jeg har Clas Ohlsons neodym-magneter, og de skulle i utgangspunktet være sterke nok. Har forsøkt allverdens varianter av flere magneter plsasert i ulike mønstre, oppå hverandre osv uten resultat.

Noen som har tips om hva som skal til for å senke farta på motoren, eller andre tips som kan være nyttig for meg?

ps prøvde å bremse farta ved å sette fingeren borti, og det hjalp veldig. Det er mao hastigheten som er problemet..

En pc vifte holder ofte som rotorelement og er lett å justere hatigheten på via et motstandsnettverk.  På det opplegget du har nå kan jo kanskje en lysdimmer for vanlige lyspærer virke som en nødløsning men kan ikke garantere noe resultat.....

Kjøpte dimmer for lyspærer til kr 69,- på biltema. Funker som bare f!

Nå gjenstår det bare å få tak i en 5 l erlenmeyerkolbe som ikke koster 700,-

Bård skrev:
Kjøpte dimmer for lyspærer til kr 69,- på Biltema. Funker som bare f!

Chemiteknikk i oslo ca 370 og chiron i trondheim er vel de billigste.

Brede skrev:
Bård skrev:

Chemiteknikk i Oslo ca 370 og chiron i trondheim er vel de billigste.

Jeg så på nettsiden deres, fikk inntrykk av at de muligens ikke selger til privatpersoner. Kan noen avkrefte det? Utsalget deres i oslo er en drøy spasertur unna meg, men litt dumt om turen er bortkastet.

Nidveg skrev:
Brede skrev:
Bård skrev:

Chemiteknikk i Oslo ca 370 og chiron i trondheim er vel de billigste.

Jeg så på nettsiden deres, fikk inntrykk av at de muligens ikke selger til privatpersoner. Kan noen avkrefte det? Utsalget deres i Oslo er en drøy spasertur unna meg, men litt dumt om turen er bortkastet.
Jeg kjøpte via tlf, men vet an noen har vært der og kjøpt fysisk. Tror de fikk med seg faktura

Tilbake
Topp