Hjemmelaget speidel kontrollboks

Hmmm den var litt kjekk. Hvis den i attpåtil føler last og kompenserer. Men pumpene blir vel gående på full pupp uansett tenke eg. Va helst litt vel svake. Men det vil vise seg når det skal brygges første gang:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Maltrøret har samme omkrets som den orginale speidel 50 sin så tenkte eg sko bruke den samme pakningen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan også lage en selv av silikonslange hvis du endrer størrelse på maltrøret eller at du bare kjøper en speidel pakning så slipper du å låne fra speidelen

Easybrew
 
Bestillte slange med 3mm vegger i går så blir spennende og se om røret holder tett etterhvert :) har fått på isolasjon nå og fått trukket kablene under den så de blir skjult :)

Vis vedlegget 17483

Den gråteipen som synes i bunn er bare der for og holde på plass isolasjonen til sixaflexen får tørke :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Da var første dagen med kok:) tok sånn ca 85-90 minutt og nå kok fra 10 grader utendørs :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bør det ikke gå an å koble alt rett på arduinoen uten noen transistorer?
 
Jeg lider av en alvorlig mental forstyrrelse. Mer nøyaktig ganske heftige tvangstanker om att alt kan lages selv ;)
Forsøkte å kurere meg selv for samme forstyrrelsen ved å kjøpe Speidel, men det klør stadig!
 
Ble en liten pause i prøvekokingen da transistoren som drev pumpene brannt opp!!!

Men driver og lodder sammen ett nytt kort med en transistor for kvar pumpe :) sammenlagt 20a da burde det vel holde :)

Takk for det :) hehehe ja fikk en åpenbaring da jeg hadde sveist de i og ljrte selv på hvorfor eg ikkje hadda laga boksene som en "vinkel"som bare gikk rett ned :p

men driver og tenker på att det bare blir ett testbrygg me denne og så heller få tak i en vvb som er 550 bred istedenfor 450 og heller bruke den nåværende som maltrør:) har ein kjenning som ville ha en på 100+ liter så må opp i storleik alikevel :)

men boksen kan jo brukes som det er uansett :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tip120 tåler vel 5ampere?
 
Jo den driver en ssr på varmen. Men de srrene jeg har er med "zero crossing detection" at den kun kutter når vekselstrømmen er på nullpunktet. Og pumpene er 12v likestrøm. Når jeg tenker meg om så er det vel heller få om noen solid state som funker med likestrøm? Kan være jeg tar feil da.

Hehe er bare en amatør selv. Puttler litt på jobb med TIG maskin så kjøpte en billig på jula til egne prosjekter på land :)

Prøvde og legge til ett ssr på 220v siden av strømforsyningen men da fikk den ikkje lada seg opp gikk bare i intervaller.


Sent from my iPhone using Tapatalk2:
Alle solid state releer som er basert på triac / tyristor vil lede frem til neste nullgjennomgang. Når en tyristor er tent vil den lede helt til hovedstrømmen er null. Det finnes solid state releer som er basert på transistorer og de vil da virke på likestrøm. Eks som her.

http://www.ebay.com/itm/SSR-40A-DD-...e6225e2&pid=100005&rk=1&rkt=6&sd=321954113503
 
Satt og tenkte litt for meg selv her. Kansje det er boksen med fartsreguleringen på pumpene som tuller til systemet? Pumpene skal jo dra 1,5a hver og da er det jo litt mystisk att en 10a transistor brenner opp selv om den har en ganske heftig heatsink? Tror jeg må prøve og klippe bort fartsreguleringen på pumpene og heller sette ett potentiometer på transistoren :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
hva er det du regulerer farta med?
 
Bør det ikke gå an å koble alt rett på arduinoen uten noen transistorer?
Arduino utgangene leverer maks 5 volt og 20 mA. Jeg har opplevd at arduino ikke greier å tenne solidstate releer med 5 volt selv om se er påstemplet min 3 volt.
 
Tilbake
Topp