Holdbarhet øl

Hei!
Ny i faget og lurer på følgende:
Hvor lenge kan jeg lagre hjemmebrygget øl på flaske og fat?

Har lyst til å sette juleøl over nyttår som jeg skal drikke til jula 2018.

Er det forskjellig holdbarhet på de forskjellige ølsortene?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Har ikke bestemt meg for hva jeg eksakt skal brygge, var mest ute etter generell sikker lagringstid.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Det kan man ikke si uten at man vet hvilken type og hvor sterkt det er. Generelt kan man si at mørke og sterke øl tåler lang lagring. Så typisk juleøl tåler lang lagring. Et par år nok bra på et slikt øl.

Overførte juleølet for 2018 til fat i dag. Det er en old ale med diverse tilsetninger, bl.a. rum, kakaonibs og appelsinskall. Har ikke regnet på prosenten, men rundt 9 % vil jeg tro. Perfekt for lagring.

Du må ha mulighet til å lagre ølet kaldt, i alle fall. Lagringstemperatur er helt avgjørende for holdbarheten. Mørkt øl med mer enn 8% er best egnet.

Har en mild i kjelleren som er 7 år gammel og bare 2,5% litt overkarbonert, men faktisk godt drikkenes enda. Alt ettergjæret øl på flaske holder hvertfall et par år om du ikke har noen infeksjon. Noen øl derimot smaker bedre når de er forholdsvis ferske, som hveteøl, ipa, apa, men har drukket gode ettergjærete ipa som har bikka året

Har en mild i kjelleren som er 7 år gammel og bare 2,5% litt overkarbonert, men faktisk godt drikkenes enda. Alt ettergjæret øl på flaske holder hvertfall et par år om du ikke har noen infeksjon. Noen øl derimot smaker bedre når de er forholdsvis ferske, som hveteøl, ipa, apa, men har drukket gode ettergjærete ipa som har bikka året

Og den mild'en er ikke oksiderto_O?

Har en lys mild på 3% som er 3 måneder gammel, og den er klart på vei ned:(. Lagret i kald kjeller. Gjør du noe spesielt når du flasker?

Når du ettergjærer på flaske, skulle du i teorien være rimelig godt beskyttet mot oksidering, men jeg er redd ølene mine blir oksidert likevel. (De har ikke lest det samme teoristoffet som meg, antakelig.)

Jeg drakk en 4 år gammel Bjørkeøl i fjord. Lagret kaldt. Ca 6% smakte helt topp. Tror faktisk den ble flasket med beergun.

Og den mild'en er ikke oksiderto_O?

Har en lys mild på 3% som er 3 måneder gammel, og den er klart på vei ned:(. Lagret i kald kjeller. Gjør du noe spesielt når du flasker?

Når du ettergjærer på flaske, skulle du i teorien være rimelig godt beskyttet mot oksidering, men jeg er redd ølene mine blir oksidert likevel. (De har ikke lest det samme teoristoffet som meg, antakelig.)

Er vel over et år siden jeg skulle tømme dem ut, men drakk en flaske og syns den var for god til å kastes. Merker jo selfølgelig at den er lagret, men skal åpne en flaske når jeg kommer hjem etter nyttår og sjekke igjen.

Tilbake
Topp