Holdbarhet på hjemmebrygg..

Jeg tviler vel egentlig på at jeg ikke kommer til å drikke opp ølet mitt før det blir dårlig, men mulig jeg tar vare på en flaske for å samenligne, eller gi bort til venner osv.
Hvor lenge ca holder en flaske seg? Kommer det an på hva øl det er osv?
 
Alt etter øl og type ja. Dess høgare styrke jo lengre kan en lagre for å kjenne korleis smakar og div utviklare seg ja. 1 år går hverfall fint for det vanligaste flaske lagra ølet. Eldste heime brygga ølet eg har er eit "belgisk juleøl" fra 2008, 4 bjørnungar igjen ;)
 
Så lenge du har vært nøye med sterilisering, og man bruker 0,33 bjørnunger eller andre mørke flasker som egner seg for øl, samt lagrer det relativt kaldt, kan det fort holde seg i ett par år uten problemer.
Er også selfølgelig avhengig av øltype. Spesielt Weissbiers og øl med mye humle er best å drikke fersk, da humlearomaen fort forsvinner i humlete øl, og gjærkarakteren kan komme litt bort i weissbiers.
Stouts kan godt stå seg leeenge.
 
Etter min kunnskap så merkes øl med  "Best før" da det normalt ikke kan danne seg sykdomsfremkallende bakterier i øl som er brygget skikkelig og tappet på hygienisk vis. Kokingen dreper bakterier da de aktuelle bakterier dør ved min 15 sekund over 72 'C. Har en vært nøye med vask og desinfinsering av alt ølet er i kontakt med frem til det er flasket eller fatet vil en da ikke ha mulighet for bakerievekst av sykdomsfremkallende bakterier. Humlen er og med på å være preserverende.

Når det gjelder smak så utviker jo øl seg forkjellig avhengig av maltinnhold, humle, gjær alkohol, lys og temperatur. Derfor blir det satt en best før dato på øl, der produsent kan dokumentere at det innen denne dato vil det ikke være sykdomsfremkallende bakterier i ølet om det er oppbevart i henhold til anvisningen. Dog kan jo produsenten komme med anbefaling om at øl bør lagres noen år for å utvikle seg før konsumering. Har selv juleøl fra en norsk produsent der bryggerimesteren ba meg lagre noen i minst to år før smaking. Og himmel for en fantastisk utviklig den ølen hadde hatt.
 
Geir Ove skrev:
Har selv juleøl fra en norsk produsent der bryggerimesteren ba meg lagre noen i minst to år før smaking. Og himmel for en fantastisk utviklig den ølen hadde hatt.

Spanande. Kva øl er dette, mon tru?

I tillegg til det som allereie er nemnd vil ølet oksidere med tid og stunder. Det er difor viktig at ein unngår å plaske med ølet under fating / flasking slik at minst muleg oksygen kjem i kontakt med ølet. Dette gjeld i alle fall for øl som skal på flasker. På fat har ein medlem i Durden Park Beer Circle i London rapportert om at han hadde ein Old ale på fat i 5 år, og gjennom smaking og laboratorietestar viser dette ølet ingen teikn på forverring av kvalitet. (Korleis dei huskar smaken på øl etter 5 år er ein annan diskusjon.)
 
Tror nok Geir Ove har helt rett. Stor forskjell på hvilken type øl som har "glede" av lang lagring.
Når det gjelder lagring og holdbarhet, spurte jeg engang Sjefsbrygger Jikiun på NØ. Jeg syntes at hans to års holdbarhet var overraskende lenge. Hans øl blir jo ikke akkurat lagret under de beste forhold etter at det forlater bryggeriet. Ender på et lager eller ei butikkhylle, før noen tørste sjeler endelig putter det i et kjøleskap.
Han sa: "Ditt øl holder minst like lenge, så lenge du har gjort alt riktig. Enten du har det på fat eller flaske".
 
Hvor lenge et øl holder seg er først og fremst avhengig av lagringsforhold. Vil du at ølet skal holde seg friskt lengst mullig, bør det stå i kjøleskap. Alle oksidasjonsreaksjoner i ølet går saktere jo lavere temperatur man har.

Som det blir sagt, spiller øltypen også inn. Humlerike IPA-er og pale ales er definitivt for ferskvare å regne, det samme gjelder typisk for wit og Weissbier også. Mørkt øl tåler generelt lagring bedre enn sterkt øl, pga. melanoidiner som beskytter mot oksidering, og en del sterke øl bør lagres en stund for å runde av smak og for å utvikle noe oksidasjonspreg. I slike tilfeller kan det være gunstig med en lagringstemp litt over kjøleskapstemperatur, rett og slett for at ikke prosessen skal ta altfor lang tid.
 
Hittil har jeg lagret ølet mitt i i tre forskjellige kjøleskap, men har veldig lyst til å la noen kasser stå i boden, som holder cirka 20 grader (pga. plassmangel i kjøleskapene). Hvor lenge er det trolig at en IPA (på brun NØ-flaske) vil holde seg i noe som nesten er vanlig romtemperatur?

Eller bør jeg bare glemme å lagre på så høy temperatur?
 
Torstein_K skrev:
Hittil har jeg lagret ølet mitt i i tre forskjellige kjøleskap, men har veldig lyst til å la noen kasser stå i boden, som holder cirka 20 grader (pga. plassmangel i kjøleskapene). Hvor lenge er det trolig at en IPA (på brun NØ-flaske) vil holde seg i noe som nesten er vanlig romtemperatur?

Eller bør jeg bare glemme å lagre på så høy temperatur?

Jeg ville unngått å lagre IPA i romtemperatur, ja. Du kan jo gjøre en test. Ta to flasker med fersk IPA og sett den ene i kjøleskap mens den andre får stå i romtemp. La de stå i et par uker. Kjøl så ned flasken som har stått i romtemp til samme temperatur som den kaldlagrede. Jeg tror du ganske lett vil kjenne forskjell.
 
Å, så bare et par uker i romtemperatur er nok til å gjøre ølet vesentlig dårligere? Tror heller jeg må begynne å se etter større kjøleskap :)
 
Torstein_K skrev:
Å, så bare et par uker i romtemperatur er nok til å gjøre ølet vesentlig dårligere? Tror heller jeg må begynne å se etter større kjøleskap :)

Eit anna alternativ er å lagre øl på fat og så fylle over på flasker når du skal ha med nokre øl på fjelltur, sende inn til konkurransar, flaske for oppbevaring i kjøleskap for konsum frå fylledato og utover etc. etc. Det er dette alternativet eg er i ferd med å bevege meg over på. Dessutan får du betre kontroll på karboneringsnivå med fat.
 
FrodeSy skrev:
Torstein_K skrev:
Å, så bare et par uker i romtemperatur er nok til å gjøre ølet vesentlig dårligere? Tror heller jeg må begynne å se etter større kjøleskap :)

Eit anna alternativ er å lagre øl på fat og så fylle over på flasker når du skal ha med nokre øl på fjelltur, sende inn til konkurransar, flaske for oppbevaring i kjøleskap for konsum frå fylledato og utover etc. etc. Det er dette alternativet eg er i ferd med å bevege meg over på. Dessutan får du betre kontroll på karboneringsnivå med fat.
Jeg bruker primært fat som står i kjøleskap, men det er begrenset hvor mange jeg har plass til :) Så derfor prøver jeg å ha en del flasker, som jeg kan dele ut til venner osv. uten å måtte stresse med å tappe fra fatene.
 
Gahr skrev:
Hvor lenge et øl holder seg er først og fremst avhengig av lagringsforhold. Vil du at ølet skal holde seg friskt lengst mullig, bør det stå i kjøleskap. Alle oksidasjonsreaksjoner i ølet går saktere jo lavere temperatur man har.

Dette synes jeg er litt interessant. Har hørt og tenkt det samme selv, men har også lest det motsatte, som f.eks. her:

http://www.aperitif.no/Nyttige-verktoey/FAQ/Saa-lenge-kan-du-lagre-oel

Øl bør heller ikke stå i kjøleskapet mer enn noen timer før servering. Dersom øl står dagevis i kjøleskap vil ølet forringes markant på smak. Spesielt gjelder dette smaksrike øltyper.

Har en liten kjellerbod i borettslaget jeg bor i, og på høst/vinter/vår er det grei lagringstemperatur der. Men på sommerstid kan det være oppi 17-18 grader, så det er jo litt i varmeste laget. Har derfor vurdert å kjøpe et eget kjøleskap til øl, men blir det da for kaldt å ha det på 4-5 grader ved lengere lagring?

Vurderer forøvrig dette kjøleskapet - enhver rockers drøm.  ;D
 
Har ikke lest så nøye i artikkelen du linker til, men det var en del ting der jeg er ganske uenig i. Øl forringes ikke raskt ved kald lagring. Da ville  vel strengt tatt f.eks. bokkøl være dårlig allerede før det kom for salg... Hveteøl inneholder ofte over 50 % hvetemalt...
 
Gahr skrev:
Øl forringes ikke raskt ved kald lagring. Da ville  vel strengt tatt f.eks. bokkøl være dårlig allerede før det kom for salg... Hveteøl inneholder ofte over 50 % hvetemalt...

Det var det sitatet jeg stusset mest på også, men har sett det sagt i flere artikler, uten at jeg klarer å grave fram noen lenker nå. Men tror jeg satser på øl(kjøle)skap!
 
holder nok en stund på flaske ja.
den eldste jeg har her nå er vel 1.5 år, en flaske igjen.
alt står i rom temp. har ikke noen mulighet til noe annet, desverre.
neppe noen stor fare da jeg og en del kompiser prøvesmaker litt i ny og ne.
 
Jeg har en onkel, som har brygget i en liten mannsalder. Denne onkelen hadde en leietaker, som også er entusiastisk ølbrygger. Denne leietakeren flyttet ut for åtte år siden, og gav min onkel noe hjemmebrygg på flaske som avskjedsgave. Øltypen var uspesifisert, men dyp amber/rødlig på fargen. En flaske ble åpnet nå nylig, og i følge onkel smakte den ''helt fantastisk''. Og dette er en mann jeg vet er generellt litt skeptisk til ''amatørbrygg'', haha!

Kan ikke garantere for sannhetsgehalten i dette, men har ingen grunn til å tvile på historien.
 
Tilbake
Topp