Holdbarhet på hjemmebrygg..

Jeg knerta nettopp siste flaske av mitt første brygg forleden. Da var det blitt nesten fire år gammelt. En veik amber ale. Det var et helt anderledes øl nå, tydelig oksidasjon, og et helt uventa lakris/sjokopreg hadde dukka opp. Veldig artig at den var infeksjonsfri, men Gud som jeg skrubba de flaskene! Det var ovn, klorin og kokende vann og det som verre var.
 
Hei

Ut fra det som sies om ferskvare og at visse øltyper taper seg raskere enn andre, så er det litt underlig at kjøpeøl (craft beer) har så lang holdbarhet.  F..eks NØ Pale Ale, IPA og Two Captains har hhv tre, to og to års holdbarhet på flaske. Som nevnt over går det bra "så lenge alt er gjort riktig".  Men hva konkret menes, hvilke deler av prosessen kan være viktig for god holdbarhet?  Er det tilsatt konserveringamidler? 

Er det noen hjemmebryggere som virkelig mener at en to år gammel APA fremdeles kan være på topp/god?  Har selv blitt litt skeptiisk til å kjøpe romtemperert gammel flaskeøl på polet.  Dest større grunn til å brygge selv :)

Som sagt, det kunne vært interessant med innspill på hva i selve prosessen (i tilleg til lagring) som har betydning for holdbarhet?

E.
 
Det viktigste i prosessen er å unngå oksygenopptak etter gjæringen er i gang og særlig ved tapping/omstikking. Andre ting er av mindre betydning, bortsett fra lagringen som er et svært viktig moment for holdbarhet.

Jeg ser alltid på produksjonsdato (så fremt det er oppgitt) når jeg kjøper øl. Holdbarhetsdatoene er egentlig ganske uinteressante i forhold, utover det at de faktisk gjerne kan si moe om når ølet ble tappet.

For å generalisere litt: En APA vil IKKE være like god et år etter tapping. Hvis lyse og humlerike øl blir bedre med lang lagring vil jeg tørre å påstå at noe har vært galt med ølet i utgangspunktet... De eneste ølene som stort sett kler lagring er mørke sterkøl som ikke er "drevet" av humle, hvor oksidasjonspreget danner en ønskelig del av smaksbildet. Typiske eksempler på slike øltyper vil være barley wine, imperial stout og quadrupel. En del lagerøl bør selvsagt ideelt sett lagres relativt lenge (kaldt, naturligvis), men selv en bokk bør være fullt drikkbar når den er relativt fersk. Forutsatt at gjæringen har forløpt slik den bør.
 
Liker at du heva en gammel død tråd med et øl fra 2015 klokka 20:15. Bra timing!

RIS er jo et godt lagringsøl. Bedre neste år enn det første året, om man gjør det bortimot riktig på tapping. Kinn skriver jo best etter på flere av øla sine.

1614199981224.png
 
Tilbake
Topp