Har aldri "lagret vekk usmaker", men har opplevd at smaksbalansen endrer seg etter noen måneder i kjellertemperatur og ofte til det bedre. Jeg tror også at kald lagring (type kjøleskapstemp) fremmer bunnfelling og stopper noen prosesser, noe som gir et renere smaksbilde. Spesielt opplever jeg at øl som er gjærdrevet i smaken endrer seg over tid (noen måneder), og ofte til det bedre. Øl med mye smak av sene humletilsetninger taper seg ganske raskt.Veldig enig med ØivindO. Mye prat om å "lagre vekk usmaker" etc, da har man bommet i utgangspunktet.
Det er vanskeligst med sånt øl som faktisk er godt fra starten av, men som du veit blir bedre av å få stå. Jeg har et svare strev med å holde Lille Grå Sambo unna saison'en - som jeg egentlig hadde tenkt skulle få lov å forgylle fine kvelder i sola utpå seinsommeren.
Jeg har en (slags) nordengelsk brown ale fra januar - oppskriften til Ægirs Rallar - som jeg smaker på fra tid til annen. Den er ennå ikke klar, og jeg tror den like gjerne kan få vente til høsten begynner å bli skikkelig grå og ruskete.
Ellers har jeg fått det for meg at øl med amber malt alltid trenger en god del lagring - og hvis du bruker mye av det, snakker vi skikkelig lenge.
Men den store utfordringa er det ølet som skal drikkes ferskt. Dét er fa'li, det.
Så dette røde Red Ale greiene jeg har surrende kan rett og slett stå å lagre seg (om det engang gjærer ned) point taken
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei. Åpnet en White IPA brygget i mars, og oppdaget noen "flekker" i glasset. Er det mugg? Smakte ikke dårlig, men mindre humlesmak enn tidligere(normalt for IPA har jeg hørt)Vis vedlegget 33173
AASS er i alle fall rause med "best før" dato på sitt nye brygg.
Vis vedlegget 33114
Hei. Åpnet en White IPA brygget i mars, og oppdaget noen "flekker" i glasset. Er det mugg? Smakte ikke dårlig, men mindre humlesmak enn tidligere(normalt for IPA har jeg hørt)Vis vedlegget 33173
Takk for svar. Var nok bare litt kritisk og granskende fordi jeg hadde hørt at IPA ikke har så lang holdbarhet hvis det skal smake som IPA....
Hvilken type øl er dette? Drakk en kriek boon her om dagen. Den hadde 2036 som best før.AASS er i alle fall rause med "best før" dato på sitt nye brygg.
Vis vedlegget 33114
Du tok i litt der, eller? Etter oppskriften var ølet ferdig kaldlagret og dermed drikkeklart 27/4.Ja det er IPA, eller, humledrevne øl generelt. Siden ølet ditt er brygget i mars så er du jo passert holdbarhetstiden til humla allerede i april.