Holdbarhet på øl

Veldig enig med ØivindO. Mye prat om å "lagre vekk usmaker" etc, da har man bommet i utgangspunktet.
Har aldri "lagret vekk usmaker", men har opplevd at smaksbalansen endrer seg etter noen måneder i kjellertemperatur og ofte til det bedre. Jeg tror også at kald lagring (type kjøleskapstemp) fremmer bunnfelling og stopper noen prosesser, noe som gir et renere smaksbilde. Spesielt opplever jeg at øl som er gjærdrevet i smaken endrer seg over tid (noen måneder), og ofte til det bedre. Øl med mye smak av sene humletilsetninger taper seg ganske raskt.

Ellers har jeg så langt ikke laget øl som er udrikkelig, men det er slik jeg ser det fint å kunne sammenligne eldre brygg med nyere.
 
Dette er et tema hvor det er mange ulike erfaringer, og jeg tror det er liten grunn til å være så bombastisk i den ene eller andre retningen på dette feltet. Hva man brygger betyr åpenbart noe. Vi brygger stort sett maltpregede øl, bayer/old ale/brown, både under- og overgjæret, stort sett rundt 5-7 %. Våre erfaringer er delte, men langt oftere enn ikke er min personlige oppfatning at moderat lagring (la oss si 6mnd pluss) er bra (jeg har kjølerom til vin og øl som holder 10 grader). Ved lengre lagring er det mer uforutsigbart hvilken retning det tar. Jeg er tilbøyelig til å like langtidslagret mellommørkt øl (2-3 år). Selv i utgangspunktet ulike øl får da et slags gjenkjennelig "lagringspreg" som jeg setter pris på. En av mine medbryggere er mindre begeistret for dette derimot, så subjektive preferanser spille absolutt inn som det for såvidt også gjør med vin. - Selv om det er bred enighet om at en tradisjonell Bordeaux kan utvikle seg 20 år på flaske, er det ikke alle som foretrekker endringen som kommer med lagringen.

Jeg er enig i at humlepregede øl er ferskvare, men også lyse øl kan ha en interessant utvikling uten at jeg dermed mener at man skal gå inn for å langtidslagre pilsner eller belgisk blond (selv om jeg har smakt begge deler ganske nylig og begge deler smakte bra). Men hvis poenget er at folk er redde for at ølet de brygget i fjor sommer skal havne i vasken, så er det ingenting i vårt erfaringsgrunnlag som skulle tilsi at den frykten er særlig velbegrunnet.
 
Det er vanskeligst med sånt øl som faktisk er godt fra starten av, men som du veit blir bedre av å få stå. Jeg har et svare strev med å holde Lille Grå Sambo unna saison'en - som jeg egentlig hadde tenkt skulle få lov å forgylle fine kvelder i sola utpå seinsommeren.

Jeg har en (slags) nordengelsk brown ale fra januar - oppskriften til Ægirs Rallar - som jeg smaker på fra tid til annen. Den er ennå ikke klar, og jeg tror den like gjerne kan få vente til høsten begynner å bli skikkelig grå og ruskete.

Ellers har jeg fått det for meg at øl med amber malt alltid trenger en god del lagring - og hvis du bruker mye av det, snakker vi skikkelig lenge.

Men den store utfordringa er det ølet som skal drikkes ferskt. Dét er fa'li, det:).

Så dette røde Red Ale greiene jeg har surrende kan rett og slett stå å lagre seg (om det engang gjærer ned) point taken


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Utvikling i øl er en MER eller MINDRE skala, og ikke enten/eller.
Følgende egenskaper kan øke lagringsevnen
høy alkohol
Mørk malt
Tung øl
Lav O2 ved flasking

Følgende egenskaper kan kreve lagring
Usmak
Ubalanse
For mye av noe (eksempelvis krydder)

Følgende egenskaper taler for et raskere konsum
Humledrevet
Lysere øl
Lette smaksbilder
Dårlig bryggeteknikk
Dårlig tappeteknikk (O2)

... og sikkert mye mer. Som ny brygger, drikker man stort sett hurtig opp det man lager. Etterhvert stiger kompetansen
 
Kan man ikke si at et maltkomplekst, alkoholsterkt øl gjør seg med mere lagring enn man tror, folk(nybegynnere) og meg selv innbefattet har det jo som regel litt for travelt med å få smakt på ølet etter karbonering, det er klart at en uke etter karbonering ikke yter noe øl rettferdighet( løsning: brygg mere øl, slik at man aldri kommer bakpå og bli tom for "modent" øl) En belgisk tripel trenger noen måneder for å "rydde" og ordne opp i ølet. Mens en weissbier og pales er nydelige 2-3 uker etter karbonering.
 
Var forøvrig i ett bryllupp i Haugesund i helgen, en ekstra gledelig overraskelse var at begge svogerene til brura brygget øl. De hadde lagd masse øl til gjestene, og det er jo ekstra knall når hjemmebryggere møter andre hjemmebryggere! Det var mye godt øl, Munich lager, en god Kölsch, stout osv. Etter å ha smakt alt,ville de ha svar på hva som var best. Lenge lå en IPA som minnet om Brewdog's Punk IPA an til å vinne, men Kjell Mikkels Imperial Lager vant. En nydeli, kompleks lager, uten for mye humle eller malt. Den var lagret ca 2 mnd etter karbonering, spørsmålet er om den kunne blitt enda bedre med minst en måned til? Synspunkter på dette? Har selv mest erfaring med overgjæra øl, da ølet mitt aldri får stå i fred i 3 mnd+
 
Sist redigert:
Hei. Åpnet en White IPA brygget i mars, og oppdaget noen "flekker" i glasset. Er det mugg? Smakte ikke dårlig, men mindre humlesmak enn tidligere(normalt for IPA har jeg hørt)IMG_0304.JPG
 
Hei. Åpnet en White IPA brygget i mars, og oppdaget noen "flekker" i glasset. Er det mugg? Smakte ikke dårlig, men mindre humlesmak enn tidligere(normalt for IPA har jeg hørt)Vis vedlegget 33173

Skum blir borte, mugg derimot, er ikke bare gassbobler.

En WIPA fra mars vil være ganske annerledes nå i forhold til hvordan den var som fersk, ja. Mindre humlesmak og -aroma, og mer over mot malt/gjær. Og antakelig litt oksidert?
 
Hei. Åpnet en White IPA brygget i mars, og oppdaget noen "flekker" i glasset. Er det mugg? Smakte ikke dårlig, men mindre humlesmak enn tidligere(normalt for IPA har jeg hørt)Vis vedlegget 33173

Det er ikke vanlig mugg om det ikke har vært tilgang til oksygen.. den anaerobe soppen er det ikke for da hadde det luktet surstømnimg.. tipper dette er co2..mugg liker godt snacks i øl, men må ha rikelig o2.
Kan sef være basselusker (bakterier) men da hadde du smakt/luktet det rimelig kjapt..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synes det ser helt vanlig ut. Ser det samme på hefeweizene mine (mye hvete). Blir små øyer med tett skum. Stusset på det samme selv etter at jeg begynte å legge merke til det. Antar uansett at glasset på bildet er tomt nå ;)
 
Takk for svar. Var nok bare litt kritisk og granskende fordi jeg hadde hørt at IPA ikke har så lang holdbarhet hvis det skal smake som IPA....
 
Takk for svar. Var nok bare litt kritisk og granskende fordi jeg hadde hørt at IPA ikke har så lang holdbarhet hvis det skal smake som IPA....

Ja det er IPA, eller, humledrevne øl generelt. Siden ølet ditt er brygget i mars så er du jo passert holdbarhetstiden til humla allerede i april.
 
Ja det er IPA, eller, humledrevne øl generelt. Siden ølet ditt er brygget i mars så er du jo passert holdbarhetstiden til humla allerede i april.
Du tok i litt der, eller? Etter oppskriften var ølet ferdig kaldlagret og dermed drikkeklart 27/4.
 
Tilbake
Topp