Holdbarhet på tørrgjær

BryggePer

Norbrygg-medlem
Jeg har noen pakker med US-05 og utløpsdato 2015. Disse er oppbevart i 9-16 graders temperaturområde.

Noen som har gode erfaringer med såpass gammel tørrgjær?
 
Jeg tror de er helt fine, jeg. @FrankD har vel gjort tester på gjær av tilsvarende alder og snakket om rundt 80% levedyktige celler etter rehydrering (og omtrent halvparten ved tilsetning rett i vørter). Så jeg tror det kommer til å funke fint.
 
Hadde et par pakker US05 som hadde ligget noen måneder i kjøleskapet og gikk ut på dato en måned etter jeg brukte dem, men likevel kom ikke gjæringa i gang. Ga det et par dager, men da kjøpte jeg en ny pakke og fikk gjæringa i gang med den i frykt for at andre basilusker skulle ta over..

Vil tro at det stemmer som Per Buer sier at det i utgangspunktet burde gå helt fint, men sikkert greit å ha noe gjær i bakhand..

Man vet jo ikke hvordan dissa har vært oppbevart hos leverandør. Tror det har mer å si enn om de har vært oppbevart kaldt litt for lenge i kjøleskapet hjemme.
Jeg kan rett og slett ha vært uheldig..

Skal sies at i mitt tilfelle så ble ikke gjæra rehydrert, bare strødd på vørter som holdt 19-20 grader (rista karet etter pitch da)..
 
Jeg tenker starter på så gamle greier. Kjekt å vite at det er noe futt før man pitcher.
 
Stemmer at jeg hadde en runde med telling 9 mnd etter utløpsdato.
78% levende celler etter rehydrering i 30 minutter. De som ble drysset i vørterskummet og bløtlagt på den måten. Der var bare 45% i live.
Telling 4 timer etter tilsetting av gjær. Og man kan tydelig se at de som badet i vann er mye større en de som havnet direkte i vørteren.
Hvor lang tid det tar før cellene absorberer tilstrekkelig væske for å få i gang stoffskiftet vet jeg ikke.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det held i minst 10 år, eg brukte nokre pakkar wb06 som var gått ut på dato for 10 år sidan, utan problem. Har og brukt kveik fra 2013, som ikkje har vore vakumpakka i frysen, også utam problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp