Honningøl frå Olde Hansa...?

Idar

Hei!
På oppfordring frå fruen, så etterlyser eg oppskrift på honningøl frå middelalderen, som vart solgt på restauranten Olde Hansa som eksisterte i Bergen for nokre år sidan. Det var mørkt på farge, og honningsøtt, men truleg ikkje det vi idag kjenner som mjød.... Nokon der ute som har noko interessant stoff eller oppskrift om slikt...? :)

et kjent og kjært tema ;-)
Det sies at Honningen tilsettes rett i glasset, så da gjelder det bare å finne ut mengde + type øl man bruker som basis
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10634.msg100382.html#msg100382

Dama ble bitt av honningølbasillen da vi var på Olde Hansa i Tallinn, så jeg har prøvd å rekonstruere etter beste evne. Det nærmeste jeg har kommet er å varme honning og ingefær med litt vann til honningen blir flytende og tilsette det rett i glasset hennes før jeg sjenker oppi egenbrygget juleøl. Ho blir litt ekstra glad i meg da.

Har faktisk drukket noen liter av honning ølet i Tallinn, kunne godt tenkt meg en rekonstruksjon av det, tipper det er brygget der, så sikkert mulig å få noen hint om noen er i Tallinn.... Mens vi er inne på det, så serverte dem ølet i keramikkrus, mener å innbille meg at de holdt godsakene kaldere en vanlige glass..... Kanskje man må finne frem leire og lage seg sånne:)

geokri skrev:
Har faktisk drukket noen liter av honning ølet i Tallinn, kunne godt tenkt meg en rekonstruksjon av det, tipper det er brygget der, så sikkert mulig å få noen hint om noen er i Tallinn.... Mens vi er inne på det, så serverte dem ølet i keramikkrus, mener å innbille meg at de holdt godsakene kaldere en vanlige glass..... Kanskje man må finne frem leire og lage seg sånne:)

I Bergen brukte de vanlig Hansa Fatøl, og i Tallinn tipper jeg de bruker Saku eller ev. A. LeCoq.

Tilbake
Topp