Hovedtrekkene ved juleøl klasse D

Hei, jeg er nysgjerrig på om noen har kjennskap til hva som er den typiske resepten for norsk juleøl i skatteklasse D. Tenker da på på de helt konvensjonelle bryggene fra Ringnes, Hansa, Frydenlund, Aass, etc.

Jeg ser for meg at disse stort sett bygger på et blandingsforhold av pilsner- og münchnermalt, med eventuelle innslag av røstet malt for farge. Humlebidraget er forsåvidt av mindre vesentlighet i denne genren, men det er vel rimelig å anta at det benyttes en form for noble hops? Som det går frem av teksten, så har jeg ingen konkret kjennskap til emnet, og håper derfor at noen som vet mer enn meg kan opplyse tråden. Jeg har prøvd å finne informasjon på nettet, men i havet av oppskrifter er det vanskelig å se i hvilken grad de forskjellige oppskriftene har til hensikt å være autentiske.

Så for å oppsummere - er det noen som har konkret kjennskap til hva som konstituerer det litt trauste, norske industri-juleølet som har blitt solgt i dagligvarebutikker de siste 15 årene?
 
Ja. Bokk-øl bør, slik jeg ser det, typisk være noe kraftigere og søtere.
Ringnes Jule-øl blå (den på polet) vil jeg nok kategorisere som en Bokk. Ringnes Julebokk (den grønne) er en dobbelbokk.
 
Det er litt underlig at det ikke er laget en kategori for dette ølet i Norbryggs definisjon av øltyper, siden de har laget en for det tilsvarende sterkølet.

Det lokale bryggeriet her - Hadeland Håndverksbryggeri - har laget et veldig godt juleøl med butikkstyrke. Det er rødbrunt, med godt maltpreg og en helt nydelig røstet smak. Og så er det ikke søtt, det har bare god maltsødme. Et fabelaktig matøl.

H.H. legger oppskriften ut på etiketten, så jeg har brygget meg en egen ladning av det. Litt oppskalert - det blir et øl på et par poeng over 5% - og med litt andre humler, uten at det skulle ha så stor betydning. For å få det ned på butikkstyrke skrur du bare ned pilsmalten:

OG 1.057. IBU 36. Meske på 68 grader.

Malt til 24 liter (Beklager, jeg vet jeg bør oppgi prosenter, ikke vekt.)
3,50 kg pilsnermalt
1,85 kg Münchner II
0,35 kg Caramunich II
0,35 kg Caraaroma
0,30 kg Carapils
Humle
25 gr Simcoe @ 60
25 gr Bramling Cross @ 10
Gjær
w-34/70

Dette ølet passer ikke inn i noen typedefinisjoner, men det hindrer det altså ikke i å være et sabla godt øl. Det er nok den relativt solide dosen Caraaroma som er signaturmalten her. Det har jeg nesten ikke brukt før, men nå fikk jeg veldig sans for det.

Om du vil ha et litt søtpreget øl, kan du legge inn en del lys karamellmalt, og kanskje også meske på 70 grader.

Edit: Her er forresten en video fra H.H. som viser dem i aksjon:
. Helt irrelevant for tråden:).
 
Sist redigert:
Det er litt underlig at det ikke er laget en kategori for dette ølet i Norbryggs definisjon av øltyper, siden de har laget en for det tilsvarende sterkølet.

Det lokale bryggeriet her - Hadeland Håndverksbryggeri - har laget et veldig godt juleøl med butikkstyrke. Det er rødbrunt, med godt maltpreg og en helt nydelig røstet smak. Og så er det ikke søtt, det har bare god maltsødme. Et fabelaktig matøl.

H.H. legger oppskriften ut på etiketten, så jeg har brygget meg en egen ladning av det. Litt oppskalert - det blir et øl på et par poeng over 5% - og med litt andre humler, uten at det skulle ha så stor betydning. For å få det ned på butikkstyrke skrur du bare ned pilsmalten:

OG 1.057. IBU 36. Meske på 68 grader.

Malt til 24 liter (Beklager, jeg vet jeg bør oppgi prosenter, ikke vekt.)
3,50 kg pilsnermalt
1,85 kg Münchner II (det ble 1.185, ved en feil. Se resultatet i "virkelig"- raden.
0,35 kg Caramunich II
0,35 kg Caraaroma
0,30 kg Carapils
Humle
25 gr Simcoe @ 60
25 gr Bramling Cross @ 10
Gjær
w-34/70

Dette ølet passer ikke inn i noen typedefinisjoner, men det hindrer det altså ikke i å være et sabla godt øl. Det er nok den relativt solide dosen Caraaroma som er signaturmalten her. Det har jeg nesten ikke brukt før, men nå fikk jeg veldig sans for det.

Om du vil ha et litt søtpreget øl, kan du legge inn en del lys karamellmalt, og kanskje også meske på 70 grader.

Edit: Her er forresten en video fra H.H. som viser dem i aksjon:
. Helt irrelevant for tråden:).
Dette kunne jeg tenkt meg å prøve, bor jo selv på Hadeland.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Dette kunne jeg tenkt meg å prøve, bor jo selv på Hadeland.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Du får kjøpt det på Spar på Gran, i alle fall, og sikkert andre steder, også. Etiketten har oppskriften i prosenter, og de humlene som ble brukt.

Jeg blir forresten ofte imponert over hvor vellaget ølet til det lokale bryggeriet vårt er. Og det blir jeg alldeles ikke alltid når jeg smaker øl fra småbryggerier.
 
Tilbake
Topp