How-to Corneliusfat?

Hei,

Har kjøpt inn og montert alt jeg trenger for å begynne med tapping fra fat :) Er dog helt fersk.. Kun flaskefylt til nå.
Vil ikke tilsette sukkerlake, har jeg da to muligheter for tvangskarbonering?
Brygget jeg har på gjæringsdunken er en Saison, har lest at denne trenger ca 2,4 CO2.

1. For å få 2,4 kan jeg sette trykk på 0,7bar å vente ca 1uke før servering. Dette er fint også som serveringstrykk.
Med alt tilkoblet, ingen risting/rulling, men fikk et annet tips idag..

2. Sett trykket på 2,4bar rull dunken frem og tilbake i 8min. Koble fra CO2 tanken og vent en uke.

(Vet jeg burde fylle litt CO2 i corny før tapping og slippe ut luft etter trykk)
Har corny og CO2 i kjøleskap.

Hvilke burde jeg få for her?
 
Hei,

Har kjøpt inn og montert alt jeg trenger for å begynne med tapping fra fat :) Er dog helt fersk.. Kun flaskefylt til nå.
Vil ikke tilsette sukkerlake, har jeg da to muligheter for tvangskarbonering?
Brygget jeg har på gjæringsdunken er en Saison, har lest at denne trenger ca 2,4 CO2.

1. For å få 2,4 kan jeg sette trykk på 0,7bar å vente ca 1uke før servering. Dette er fint også som serveringstrykk.
Med alt tilkoblet, ingen risting/rulling, men fikk et annet tips idag..

2. Sett trykket på 2,4bar rull dunken frem og tilbake i 8min. Koble fra CO2 tanken og vent en uke.

(Vet jeg burde fylle litt CO2 i corny før tapping og slippe ut luft etter trykk)
Har corny og CO2 i kjøleskap.

Hvilke burde jeg få for her?
Jeg karbonerer på 1 bar og tapper på 1 bar. Har ikke rørt regulatoren på 2 år. Tar ca en uke å karbonere, men er utrolig mye mindre stress.
 
Karbonering er en funksjon av temperatur (på ølet ditt) og tid. Om du søker i forumet på karboneringstabell så finner du mange gode råd. Her er noen eksteren linker.
http://byo.com/resources/carbonation
https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Om du har tid så ville jeg gått for "vanlig" karbonering. Har brukt tvangskarbonering noen ganger men da pga tidsnød og kombinert med IPA. Det gikk greit. Men mer kontroll har du om du bruker jevn temperatur. tabell og finner ut hva som passer.
Magne har oversatt og laget regneark. følg linken og last ned - skriv ut.
https://forum.norbrygg.no/threads/konvertere-us-til-eu.3505/#post-26324
 
Sist redigert:
Takk for kjekk link Glenn,

Den gjærer på 25c, tenkte å coldcrashe før jeg tapper i fatet som står i kjøleskap på 4c.

1,3bar blir da riktig her? Og ikke nødvendig og rulle fatet?
Drikkeklart etter en uke og ikke nødvendig og stille ned trykket? Har flowcontrol på krana mi.
 
Jeg har temp.kontroll på en gammel fryser der temperaturen ligger mellom 2,5-5 grader. Stort sett er ølet ferdig karbonert etter en ukes tid ja. Set it and forget it (for a week or so) ;)
 
Cornelius fat er en trofast venn og en troløs skjøge :rolleyes: Sikkerhets ventilen på ene fatet er lekk og tømte CO2 tanken, når man skrur fast disse er gjengene av gummi, så tar man for hardt i går de over gjenger.. Huff huff. Dårligste design løsningen på hele tanken.
 
Cornelius fat er en trofast venn og en troløs skjøge :rolleyes: Sikkerhets ventilen på ene fatet er lekk og tømte CO2 tanken, når man skrur fast disse er gjengene av gummi, så tar man for hardt i går de over gjenger.. Huff huff. Dårligste design løsningen på hele tanken.
Bare vær glad det ikke var ventilen i tappekrana som sviktet :p
 
Tilbake
Topp