Høy FG på porter

Jeg har brygget en porter med OG på 1075 med danstar nottingham tørrgjær. Jeg skal ha brukt nok gjær, men FG ble på hele 1020. Kan dette bli drikkende porter? Den smakte veldig søtt før flasking, så jeg er litt bekymret på hvordan resultatet kommer til å bli. Vil lagring hjelpe? Evt finnes det noen triks for å få ned FG sånn for ettertiden? JEg har brukt lys flytende maltekstrakt, en god del spraymalt og trukket sjokolademalt og krystallmalt.

Har selv en porter med FG på 20 og den smaker helt innafor. 15% dark caramalt gav mye sødme, sammen med kanskje litt for høy mesketemp for min del.. Hvor mye krystallmalt brukte du?

Jeg husker ikke helt i hodet hvor mye jeg brukte, men mener det var 250g krystall og 300g Sjokolade. Jeg forventer at en porter skal være litt søt, men jeg blir bekymret når den var såpass søt. Håper lagring hjelper.

Avhengig av hva slags gjær du har brukt er ikke 1,020 så unormalt.
En tommelfingerregel er vel at om du ikke bruker f.eks bordsukker eller liknende produkter som gjærer ut 100%, så kan man forvente FG på ca 1/4 av OG.
(Dette kan selvsagt variere en god del men er en grei tommelfingerregel).

Largring (etter flasking) hjelper forhåpentligvis ikke noe særlig.
Om FG går vesentlig ned etter flsaking får du flaskebomber.

Jeg har som sagt brukt danstar nottingham. Jeg tenkte at denne gjæren ikke har så god alkoholtoleranse og derfor døde pga for høy alkoholprosent. Hvor høy alkoholprosent tåler nottinghamgjæren eller US-05?? Så det kan bli god porter selv om FG er på 1020? Den har stått nøyaktig 2 uker på gjæringsdunk, så tror den er så godt som utgjæret. Har hatt flere brygg som har stått i 2 uker på gjæringsdunk med veldig godt resultat. Det er bare det at jeg aldri har brygget porter før :eek: . Og nei, jeg har ikke brukt noe bordsukker, holder meg til malt og ikke noe annet  :biersmile:

Av en eller annen grunn gikk jeg glipp av at du hadde skrevet Nottingham.
Vet ikke sikkert hvor mye alkohol den tåler, men ihht produsentens webside skal den ha "relative high alcohole tolerance", så jeg kan ikke tenke meg at det er problemet.
FG på 1.020 er ikke nødvendigvis noe problem. Har et par av våre øl som har ligget omtrent der, og har ikke opplevd dem som problematisk søte.

Ok! Tusen takk for svar! Nå har jeg fått ro på meg.  :ilike: Da regner jeg med at det blir godt  :biersmile:

Nottigham tåler ihvertfall 12%, us-05 skal etter dårlig hukomelse tåle mer.

Edit.... Porter med 1020 høres faktisk godt ut :) har selv en med høy alkoholprosent og fg på 1025. Den er god :)

Maltekstrakt (både tørket og flytende) gjærer gjerne noe dårligere ned enn et rent allgrainbrygg mesket på en middels til lav temperatur vil gjøre. Dette kan du kompansere for ved å i tillegg til ekstrakten (og eventuell spesialmalt) bruke en liten mengde sukker i ølet (f.eks. 200-700 g til 20-25 l, alt etter hvor tørt du vil ha det), om det ikke er nettopp et søtt øl du vil lage. En gjær som attenuerer godt hjelper jo også på, og i så måte er vel ikke Nottingham den "værste".

Nottingham tåler det meste. Er vel den eneste gjæren som har blåst av hele vannlåsen hos meg.
Hadde OG 1.075 og FG 1.022 på min siste Imperial Stout. Smakte søt og ekkel først, men etter 6 mnd på fat var den helt fantastisk. Det syntes de fleste andre også, så den ble fort historie.

Brygget IPA med OG 1.072 og FG 1.020 som ble kjempegod. Tror det er relativt hva man vil ha som FG, men jeg føler jeg får en god maltsødme, som passer bra til humlemengdene og alkoholnivået i ølet.

Tilbake
Topp