Høy FG på tre første brygg

Ser ut til at mine første tre brygg ender på for høy fg. Første brygg er en cream ale på og 1048 og den er nå på 1020(s-04) etter 14 dager. Andre brygg er porter og 1075 og fg 1020(us-05). Tredje brygg er wit og 1050 og fg 1020. Har lest litt og funnet ut at det vissnok er en magisk grense der. Witen er gjæret med s-33 som jeg har lest ikke gjærer ut veldig bra.Kansje ikke riktig gjær heller,men fikk den anbefalt hos bakke brygg. På porteren er kansje ikke 1020 noen krise,men beersmith mener den skal ende på 1013. Lurer på om det kan være for dårlig lufting av vørter som kan være årsaken til dette,plasket bare fra speidel og rett i gjæringsbøtte.
Har nå skaffet meg oksygen for lufting av vørter ved neste brygg.

Vedlegg

• bilde17.JPG
    bilde17.JPG
    502,1 KB · Sett: 407
Du kan også sjekke temperaturmåleren din. Om du mesker et par grader for høyt, vil det gi utslag i FG.

Brede skrev:
Du kan også sjekke temperaturmåleren din. Om du mesker et par grader for høyt, vil det gi utslag i FG.

Skal kontrollere temp ved neste brygg,men forventer vel at speidel er ganske nøyaktig.

Om plasking fra fall er den eneste oksygeneringen vørteren har blitt utsatt for, er dette for lite. Jeg pleier å riste gjæringskaret skikkelig i til sammen to minutter, og det ser ut til å holde. Men: sjekk også oechslevekten din i rent vann. Det er ikke alle som viser helt riktig.

Økselvekt er nå kontrollert på rent vann så den er riktig. Roterte litt på gjæringsbøttene i går for å se om det ble mere aktivitet. Tok ut nye prøver nå og på cream ale er fg nå 1018,porter fortsatt 1020 og wit 1016-17. Ikke så lett å lese av,blir smått :p

tverra skrev:
... Lurer på om det kan være for dårlig lufting av vørter som kan være årsaken til dette,plasket bare fra speidel og rett i gjæringsbøtte.

Jeg har lest mye om betydningen for oksygenering av vørter, og har eksperimentert endel selv.
Har prøvd: ingenting, plasking i bøtta, dobbeltplasking (to bøtter), magisk beluftningsdings fra DX http://dx.com/p/magic-decanter-essential-wine-decanter-wine-aerator-93036 , malingsblander på drill, luft fra dykkeflaske gjennom akvariestein, nitrox ean32 gjennom beluftingsstein. Nå har jeg landet på O2 gjennom beluftingsstein. (Risting gadd jeg aldri)
Poenget er at jeg aldri har opplevd særlig stor forskjell i utgjæring. (Smak, forløp, tid: ja)
Kan det oksygeneringsgreiene være en myte? Eller har jeg hatt flaks?

Uansett: cream ale og wit burde gjære lenger ut, selv i vakuum. Har du sjekket termometeret?
Tips er å kalibrere i kokende vann og is (isoporkopp med knust is og litt vann).

borander skrev:
Litt OT, men hvor fikk du den flasken der fra? Lett etter noe slikt selv.

Slike 5 liters flasker kjøper du hos f.eks aga. Detter er flasker du eier selv så de er dyre i innkjøp. Jeg har skaffet min gjennom jobb :)

Tilbake
Topp