Høy FG

Har en havrestout som hadde OG på 1.050, får den ikke lenger ned enn 1.028. Blir dette bomber hvis jeg flasker med 6gr sukker pr liter??
 
Ja den som viste det. Aldri hatt det problemet før. Mesking gikk så det skulle. 2 pk rehydrert gjær. Tror den het Nottingham ale yeast.
Gjæret på 20 grader.
Eneste jeg kan ha gjort feil som jeg ser er at oksygentilførsel må ha gått feil.
 
Kan umulig være det. Nottingham skal gjære lengre ut enn det. 43% kunne jo tampongen til dama gjæret ut og.

Mystisk oppskrift? Pitch ved kok? Noe? Men uansett, hvor lenge har den stått, kan hende du får den noen poeng ned. Men i teorien, går den ikke lengre ned, så kan du flaske og tilsette sukker.
 
Kan mesketermometeret være feil?

Kan det ha vært dårlig gjær?

Tror jeg ville prøvd med en aktiv wlp 001 før jeg flasket. Med mindre jeg var helt sikker på at den er helt utgjæret. Dersom gjæren var dårlig så risikerer du enten flaskebomber eller ukarbonert øl.
Det samme gjelder belufting av vørteren egentlig.
Tror egentlig du bare er safe dersom du av en eller annen grunn har mesket mye høyere en du har trodd.
 
Jeg hadde nettopp tilsvarende problem. Ølsett fra Vestbrygg: 7 Fjell Mon Plaisir. Alt som normalt bortsett fra FG 1,020. SG før kok 1,040. Spot on mesketemp. Hadde i gjær US 05 uten rehydrering. 20 grader. 20 grader i 14 dager. 22 grader fire fem dager. Cold crash. Mulig gjæren ikke ble spredd nok. Kan det bli klumper og dermed uaktive gjærceller? Tømmer vørteren høyt i gjæringskar. Har gjæren i karet før det er halvveis fullt. Rister godt. Ikke tegn til infeksjon. FG stoppet på 1,020 etter fem seks dager. Ligger der i to uker etter. Flasket i dag. Smaker søtt og fruktig men forsåvidt godt. Fin farge. Relativt klar. Blir dette bomber eller en lett fin sommerale?
 
Tilbake
Topp