Høy OG (1,108). Hva nå?

C3PO

 
Har et 4l God Jul bryggesett fra NØ som ble brygget for fire dager siden (mitt 5. sett fra NØ). OG skulle endt på 1,084, men endte på 1,108. Vørtermengden skulle blitt 4l, men endte med 4,5l etter kok. Den står og gjærer i en liten 5l glassdunk på 20c, og bobler som bare det. Kunne kokt ut med mer vann, men måtte da kastet en del vørter, så tenkte å heller å se hva jeg ender opp med.
Gjæres med 4,5g Safale S-04. Skal ifølge oppskriften flaskes etter 3-5 dager, eller med mer enn 55sek mellom plopp. Kommer nok til å la det stå litt lenger!
Spørsmålet nå er hvilken FG jeg kan forvente, om denne også blir altfor høy (søtt øl) eller om alkoholen tar knekken på gjæren.
Vurderer å dele batchen opp og forsøke forskjellige ting:
-Flaske noe slik det er nå etter gjæring med vanlig karbonering 6g sukker/liter (vil gjæren da tåle enda høyere alkohol??)
-Gjære noe en gang til med en annen gjær. I såfall hvilken? (Har mer S-04 liggende på kjøl, samt champagnegjær fra NØ's Python Pilsner 9%...)

Er forholdsvis ny (batch no 7) og veldig mottakelig for tips og innspill!
 
Hørtes tvilsomt ut med flasking etter 3-5 dager . Du bør vente 10-14 dager for å gi gjæren tid til å gjøre seg helt ferdig og rydde opp.
 
La det stå til
Og ihvertfall et par uker
Det det står på er om gjæren klarer det
Mål SG etter en ukes tid og tilsett evt. mer gjær om nødvendig
Blir spennende det her, skikkelig kraftig juleøl ;-)
 
Hørtes tvilsomt ut med flasking etter 3-5 dager . Du bør vente 10-14 dager for å gi gjæren tid til å gjøre seg helt ferdig og rydde opp.
Helt enig! Uaktuelt å flaske i morgen (5 dager), så venter nok med å måle SG til det har gått minst en uke.
 
Det hadde vært interesant å vist SG etter 3 -5 dager, men hadde ikke flaske før etter hvertfall 14 dager
 
La det stå til
Og ihvertfall et par uker
Det det står på er om gjæren klarer det
Mål SG etter en ukes tid og tilsett evt. mer gjær om nødvendig
Blir spennende det her, skikkelig kraftig juleøl ;-)
La det stå til
Og ihvertfall et par uker
Det det står på er om gjæren klarer det
Mål SG etter en ukes tid og tilsett evt. mer gjær om nødvendig
Blir spennende det her, skikkelig kraftig juleøl ;-)
Hvis det er '08 versjonen, 2800 g
https://www.dropbox.com/s/k0j9fnjh1zyj57t/God_Jul_08_4L_Norskv3.pdf

Så det låter jo ikke veldig merkelig med så høy OG
Mener det er 08-versjonen ja, men hadde nesten 4l vørter etter siling, så vasket kun ut med 2l i stedet for 4l vann som oppgitt. Da hadde jeg ca 6 liter før kok i stedet for 5l som oppskriften anga. Elsker kraftig, mørkt juleøl, så øynet håp om noe virkelig snaskens her ;)
Flasker halvparten urørt hvis ikke SG er skrekkelig høy. FG skulle vel blitt ca 1,020 med 8,5% alkohol ved OG på 1,084, men med min OG blir FG på godt over 1,040 hvis det stopper på 8,5%. Høres for søtt ut.
Andre halvdelen er jeg litt usikker på. Skal jeg tilsette mer av samme gjær eller en annen? Stikke om eller oppi samme dunk? Vurderer evt å tappe 2l over på to 1,5l flasker med 1l+ hver og ettergjære med to ulike gjærtyper. Flaske på 0,33 etterpå og lagre på forskjellig temp. Har uansett utviklet seg mer til et eksperiment dette her så hvorfor ikke? -Tips til gjærtype nr 2?
Skulle gjerne målt SG nå, men den står i kjelleren og har gjæret så voldsomt (boblet over, og veggene inni dunken er dekket av tykt skum) at jeg ikke tør flytte på den før det er helt "nødvendig".
 
Har brygget flere av NØ's brew kit
og lært mye av å lese dem, men skjønner ikke helt hva de driver med nå de beregner utbytte kontra volum i kitta deres,
eller annbefaler å flaske med en gang stormgjæringa er over

Hvor langt du vil la den gjære ut før du evt. flasker/pitcher ny gjær er opp til deg,
man beregner vanligvis FG til 1/4 av OG, men avhenger selvfølgelig av øltype
 
Har brygget flere av NØ's brew kit
og lært mye av å lese dem, men skjønner ikke helt hva de driver med nå de beregner utbytte kontra volum i kitta deres,
eller annbefaler å flaske med en gang stormgjæringa er over

Hvor langt du vil la den gjære ut før du evt. flasker/pitcher ny gjær er opp til deg,
man beregner vanligvis FG til 1/4 av OG, men avhenger selvfølgelig av øltype
Det var de detaljerte oppskriftene i NØ's kit som ga meg lyst til å brygge i utgangspunktet! En del ved fremgangsmåten mangler, men beskrivelser av hvordan enzymer virker ved forskjellig temperatur, autolyse osv. vekket interessen.
Forholdet på 1/4 mellom FG og OG har jeg ikke tenkt på. Takk for tipset!
 
Leste gjennom oppskriften til NØ's Dark Horizon, som har en OG på 1,100, ikke langt fra mine 1,108.
https://www.dropbox.com/s/k50g4e3ofvmxxtp/EN_Dark_Horizon_ 4L.pdf
Der brukes samme gjær som jeg har brukt, men hele S-04 brukes med en gang. Ca 3x så mye gjær fra start altså. Etter endt stormgjæring tilsettes vingjær. Står ikke type eller mengde. Dagen tilsetting av vingjær etter tilsettes 665g sukker løst i 4dl vann (ca 1l totalt). Hydrometeravlesning på 1,148. Gjæres ned til en FG på 1,030.
Den har jo en veldig høy alkoholprosent (16%), noe jeg i utgangspunktet ikke er ute etter, men i.o.m. at det tilsettes vingjær regner jeg med at ølgjæren dør før ca 10%. Deretter "overtar" vingjæren jobben.
Tenker jeg tredeler batchen. Lar en del være som den er (gitt levelig FG og ikke altfor søt på smak), en del ettergjæres med mer S-04 og en del ettergjæres med vingjær. Da får jeg samtidig vite hva S-04-gjæren stopper på, om det har noe for seg å tilsette mer av samme gjær, og hvilke endringer vingjæren gjør med ølet!
 
Jeg ville lat batchen være som den er med mindre du får uventet høy FG og velger å tilsette mer gjær
Hvis du velger å tilsette mer gjær ved flasking kan jeg ikke hjelpe deg, overlater det til noen andre
 
Hørtes tvilsomt ut med flasking etter 3-5 dager . Du bør vente 10-14 dager for å gi gjæren tid til å gjøre seg helt ferdig og rydde opp.
Mitt første bryggesett var fra NØ. Det var Pale Ale med 3-5 dager før flasking. Tok 1-2 uker før det sto fontene opp fra flaskene. Korka de fort om på nytt før de kunne sprenge. Var ikke mye sukker i flaskene, så regner med det var gjæringa.
 
Mitt første bryggesett var fra NØ. Det var Pale Ale med 3-5 dager før flasking. Tok 1-2 uker før det sto fontene opp fra flaskene. Korka de fort om på nytt før de kunne sprenge. Var ikke mye sukker i flaskene, så regner med det var gjæringa.
Samme som jeg begynte med! Fulgte oppskriften slavisk og var veldig nøye med alt. Ville lære underveis. Var usikker på siling/skylling, så brukte en time på det til vørteren var klar... Flasket etter 5 dager. 6gram sukker/liter. Resultatet ble så sjokkerende godt at jeg ble hekta på brygging. Tok blindtest på venner som nektet å tro det var hjemmebrygg fra kjøkkenet;) Best var de flaskene som ble lagret rett i kjøleskap.
Senere brygg har alle blitt bra, så venter spent på oktoberfesten som lagres på kjøl, og juleøl no. 2 som står og gjærer nå :cool:
 
Jeg ville lat batchen være som den er med mindre du får uventet høy FG og velger å tilsette mer gjær
Hvis du velger å tilsette mer gjær ved flasking kan jeg ikke hjelpe deg, overlater det til noen andre
Har ikke tenkt å tilsette mer gjær ved flasking, men flaske halvparten som den er (tar noe i en liten testflaske for å sjekke kullsyredanning vs gjærdød underveis), og splitte resten på to nye gjæringer med hhv S-04 og vingjær før flasking.
Regner med såpass høyt sukkernivå på førstnevnte at tilstelning av mer sukker er unødvendig. Viser testflasken ingen kullsyredannelse kan jeg konkludere med død gjær dersom splitten med mer S-04 har tilnærmet uendret FG etter andre gjæringsrunde. Da tilsetter jeg kanskje et "frø" vingjær på hver flaske ;)
 
Hadde 6 sek mellom hver plopp i gjærlåsen etter 5 dager, 11 etter 6 dager 24 etter 7 dager (i dag). Lover bra! Temp har sunket fra 20 til 19c.image.jpg
 
Tror ikke du skal bry deg så mye om verken den ploppinga eller grafen din. Sier antakeligvis svært lite om det som faktisk skjer. Ta målinger i stedet :)
 
Målte SG til 1,030 i dag, etter 13 dagers gjæring. Kraftig lakrissmak, men ikke altfor søt. Smakte godt, selv om alkoholen kunne merkes. Fortsatt aktivitet, så lar den stå noen dager til. Har bikket 10% nå men ser S-04 har klart seg ved 11-12% hos andre, og jobbet OG 1,100 ned til FG 1,020.
 
For å være ærlig så hadde jeg byttet ut plopp med SG på grafen. Det er jo tross alt det som er interessant.

Feks så er "plopp per min" avhengig av hvor mye væske du har i gjærlåsen, og det sier egentlig lite om hva som skjer nedi karet, relativt batch til batch.
 
Tilbake
Topp