Høy OG og WLP013

[Daniel]

Norbrygg-medlem
Har planer om å brygge en barleywine og muligens en wee heavy om ikke lenge. Vil WLP013 takle en OG på over 1.100?
Kan jeg eventuelt starte med WLP013 og avslutte med WLP099, eller kan jeg like greit kjøre WLP099 hele veien?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Det går fint å kjøre WLP099 hele veien. Har gjort det på langt høyere OG enn 1100. Forstår vel heller ikke tankegangen i å begynne med en anna gjær, for så å tilsette godstoffet i et gjæra produkt uten O2.

Tanken var vel at det muligens ville gi smaksprofilen til 013 og utgjæringa til 099. Men jeg tror kanskje jeg bare kjører på med 099.

Bør jeg meske med høyere temperatur enn normalt når jeg bruker WLP099? Jeg har null erfaring med den gjæra...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har aldri meska høyere for 099 enn andre gjærtyper. Med høy OG vil du nok få litt høyere FG uansett. Den ekstremt høye utgjæringsprosenten noen tydeligvis får med 099 har jeg vel bare fått en gang med veldig høy OG. Mener jeg hadde ganske høy (over 20gr) gjæringstemperatur. Har brukt den på små batcher med lavere OG (1055) for å produsere gjær, og har opplevd tom gjærlås og 2 døgn fra pitch til full utgjæring med bruk av slurry og starter.

Tilbake
Topp