høy temp på lager det første døgn

Morten Bergsaker

Norbrygg-medlem
God dag godt folk
Har prøvd å søke forumet for svar, men fant ikke gode nok svar. alt gjaldt ipa o.l. ikke lager/pils.
Satte en Lager i går med Bohemian Lager M84 gjær. Koblet opp gjæringskaret til glycol kjøler og det så bra ut. da jeg sjekket på morgenkvisten har glycol kjøleren fått en feil og sviktet, noe som betyr at det første døgnet har den hatt 21-22 grader istedenfor 10 grader.
Har nå fått satt karet i ett annet tempkontrollert kjøleskap, men det jeg lurer på

Hva vil det si at det første døgnet (18timer) ble for høy temp? Hva vil det si for gjæren? Bør jeg supplere med mer gjær for sikkerthetskyld når 10 grader er oppnådd?
 
Jeg kjenner ikke den gjæren, men jeg har en pils med w-34/70 stående nå som jeg har gjæra på 18=>20 grader - og den trur jeg blir veldig god.

Trur ikke du skal bekymre deg. Det er uansett ikke noe du kan gjøre - annet enn å la gjæren gjære:).
 
Sist redigert:
Hva vil det si at det første døgnet (18timer) ble for høy temp? Hva vil det si for gjæren? Bør jeg supplere med mer gjær for sikkerthetskyld når 10 grader er oppnådd?
Gjæren har sikkert kost seg, så det er etter min mening ikke nødvendig å bruke mer gjær. Men resultatet blir nok mer i retning "norsk pilsner" enn "tsjekkisk pilsner", dvs. ølet vil være mer fruktig pga. økt mengde av fruktestere som oppstår under gjæring ved (henholdsvis) høy temperatur.
 
Takker for fine svar :)
Satser på det går seg til, øl blir det jo uansett. Bare kjekt å vite hvilken effekt det har på endeproduktet :cool:
 
Gjæren har sikkert kost seg, så det er etter min mening ikke nødvendig å bruke mer gjær. Men resultatet blir nok mer i retning "norsk pilsner" enn "tsjekkisk pilsner", dvs. ølet vil være mer fruktig pga. økt mengde av fruktestere som oppstår under gjæring ved (henholdsvis) høy temperatur.
Det vil sikkert variere fra gjær til gjær, og som sagt så kjenner jeg ikke den gjæren som er brukt her, men de undersøkelsene Fermentis har gjort med w-34/70 viser ikke noen slik sammenheng.

Estere produseres seinere i gjæringsforløpet. Det du først og fremst risikerer ved å gjære på høy temperatur tidlig i et gjæringsforløp, er økt produksjon av fusel. Men jeg trur vi har overdreven angst for å la lagergjær jobbe på alegjærtemperaturer. Så lenge det ikke resulterer i voldsom gjæring, skulle det gå helt fint.

Økt mengde fusel legger sjølsagt et grunnlag for dannelse av estere, siden estere dannes ved en reaksjon mellom en akohol og ei syre.
 
Tilbake
Topp