Høyeste OG på hjemmebrygg?

Nettopp lagd en Barley Wine med OG på 1.130, mesket i to kjeler, sparget kun noen få liter, maxet på med maltmengde som kjelene tar (8,5x2) og førte til en kilo Spray malt og 2,5kg rørsukker. Lurer på hva den høyeste OG dere har hatt på et hjemmebrygg er, gjerne med og uten sukker/spraymalt, teknikker, tips osv.

Er selv personlig fan av High Gravity øl som Black, Tokyo, Dark Horizon osv og Barley Wine, målet er ikke nødvendigvis høyest mulig OG, smak er selvfølgelig pri. 1. Men det er jo kjekt å høre deres erfaringer, bruker WLP099 og foruten en "foam over" så ser det ut som at ting funker fint, satser på å få den ned i 1.030.
 
Har pumpa ut en Imperial Oatmeal Stout på 1.100 med 500g Billingtons Molassesukker og en Barely Barley Wine på 1.098 med 600g mørkt rørsukker. Begge ble tilsatt mer sukker enn tiltenkt grunnet utvanning av vørteren.

Meska på litt for høy temp på den første, så den kom seg bare ned til 1.035. Den andre kom med til 1.025. Begge ble gjæret med arbeidshesten 007.
 
Har en Pale/EKG smash stående med nottingham nå på 1.100  :yes:
Tar nok litt tid før jeg finner ut hva det blir av den :biersmile:
 
Jeg brygget en Barley Wine på
1.104 med kun malt.
Denne gjæret ned til 1.026sg. Ligger for tiden på eike terninger på andre måneden, skal ligge på eik i 1 til 2 måneder til. Blir spennende å smake.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kult med Barley Wine, har smakt Lervig sin neste Barley Wine som fortsatt ligger på Makers Mark fat, den er på 13% og har et ekstremt behagelig vanilje preg, dere har noe å glede dere til! Når det gjelder min Barley Wine så er planen å dele den opp i 2nd på 5 litere og tørrhumle en, ein på fransk eik lagret i rom fra Jamaica, ein me amerikansk eik largret på Bourbon, ein me hjemmelagd vanilje ekstrakt og resten naturell! Sukker er 12% av mine fermentebles her, hørt at 10% er max anbefalte, men vet at Mikkeller har brygget med nesten 50/50, koss den fermenteringstanken ser ut skulle jeg likt å vite... :)
 
Nye byggvinen til Lervig er meget frekk ja med sine velvoksne 13%. Stas at Mike har fått inn mange fat. Barley Wine på Makers Mart-fat og Konrad Stout på portvin-fat. Blir kjekt når de er flaskenlare. Har en flaske igjen av den forrige Bourbon-lagrede BWen til Lervig. Blir bare bedre og bedre.
 
Jepp, men det kan jo ikke sammenlignes med den nye, som blir fantastisk, det er så god at jeg kun kjøpt et fat og drukket den flat! Konrad på Portvin blir også stas, jeg har hørt at de siste 1.000 literene i tanken av BW som ikke gikk i MM fatene kan ende opp på Portvinsfat også, ikkje gale nei...
 
Tilbake
Topp