Små duppeditter koster så lite fordi de er masseproduserte av folk som har lite betalt, og selgeren bruker china post eller hong kong post. Kinesiske selgere bruker også å ha svært, svært lave profittmarginer. Og skattene er så godt som ikke-eksisterende. Når varen forlater kina, er det internasjonale postsystemet opplagt slik at resten av verden er pliktig å levere pakken. Når vi betaler porto for å sende en pakke enten innenlands eller utenlands betaler vi også i praksis for at posten skal levere kinapakker til oss.
Men det at kina har billige produkter, er ikke nytt. Det som er nytt her, er at private har tilgang til det kinesiske markedet direkte, uten fordyrende mellomledd via aktører som ebay, aliexpress, wish o.l.
Ikke skal vi ha dårlig samvittighet for kineserne heller, for vi kjøper allerede tonnevis med kinaprodukter fra stort sett alle butikker bortsett fra matbutikken. Forskjellen er et enormt påslag for å beholde Norske arbeidsplasser i handel og transport og eventuelt betale for norsk design, eller ingeniørarbeid gjort i europa, USA eller andre steder.
Risiko for uholdbare arbeidsforhold vil man ha uansett om man kjøper fra aliexpress, hennes og mauritz eller europris.
Postmannen, biler, båter osv. som tar seg av pakken etter den har forlatt kina, får lønn fra de som betaler for deres tjenester. Vi skal ikke ha dårlig samvittighet for posten her, vi betaler lønna deres med de høye portokostnadene her til lands. Kommer det enda fler kinapakker i fremtiden, blir det dyrere å sende.
Diskusjonen soser til slutt ned i om vi ønsker å beholde Norske arbeidsplasser i bryggesjapper eller ikke, noe som selvsagt er en sær diskusjon, da storparten av deres produkter er ting som vi uansett ikke ville kjøpt direkte fra kina som f.eks Gjær, malt, humle, gjæringsbøtter, tappekraner, corneliusfat osv.