Hull i humleposen

G

GeirØ

Jeg hadde et uhell ved brygging i går kveld. Posen med butterhumla revna, hadde trolig en rift jeg hadde oversett. Ihvertfall så lå mesteparten av bitterhumla å fløt rundt omkring når jeg skulle ha i smakshumleposen. Jeg tenkte at jeg må bare fortsette og gjøre det beste ut av det. Etter kjøling skulle jeg tappe vørteren over i gjæringskaret. Selvfølgelig går krana tett av humle. På forhånd hadde jeg funnet fram saftsila som er nokså finmasket. Jeg måtte da altså bruke noe å øse det hele over med. Jeg kokte en liten kjel og brukte denne. Håper det meste av eggehvitestoffer og annet ble filtrert bort i saftsila. Noen som har noen formening om hvordan dette går?? Er veldig spent må jeg si.

Sjekker humleposene nøye ved neste brygg...
 
Det er ikke så farlig om det kommer med proteiner til gjæringskaret. Bare stikk om ølet etter en uke ;).
 
Skal jeg stikke om ølet selv om gjæringen ikke er ferdig? Regner med at gjæringa starter ca 30 timer etter setting, slik det gjorde sist. Brukte bare en pose gjær, som jeg startet en god halvtime før den skulle i vørteren. Sist pils brukte 13 dager på å gjæres ut.
 
Jeg pleide alltid å sile på den måten før. Teoretisk sett ikke ideelt, men det går helt fint. Jeg ville bare latt gjæringen gå som vanlig.
 
Takk for tilbakemeldingene. Jeg begynner å digge dette forumet. Raske og gode svar og erfaringer settes stor pris på.
 
Må bare skryte litt av forumet her.

Ser ikke ut som du har gjort noe alvorlig galt her.
Selv bruker jeg å helle all vørteren fra kokekjelen (med humle, hot/cold breake++) til gjæringsdunken gjennom en maltpose , å det soim paserer denn vill bunnfelle etter gjæring og lagring.

Vent med å stikke om til gjæringen har stoppet opp.
Selv prøver jeg å unngå å stikke om ølet.
lBare hvis jeg har en spesiel grunn stikker jeg om ølet siden dette øker risikoen for  >:D -skap i ølet.
Grunnene til att jeg kan stikke omm ølet er, gjæringen stoppet for tidlig, ønsker mindre bunnfall og å tilsette sukker for flasking 
 
Tilbake
Topp