Humle frå Gaulosen

Dagfinn R

Norbrygg-medlem
Er det nokon som har brukt humle frå Gaulosen (søraust for Trondheim)? Eg har brygga eit øl med "wet hops" der i frå, men eg er usikker på om det er trygt å drikke :)

Eventuellt, er det andre som har erfaring med wet hopping av villhumle?
 
Tror ikke du skal engste deg, med mindre humla er plukket langs med motorveier eller andre forurensninger. Viltvoksende humle i skandinavia er høyst sansynlig etterlatenskaper fra gamle humleplantasjer. Ett av argumentene er at det er betydelig overvekt av hunnplanter i skandinavia. Ved frøformering blir andelen hannplanter mye større (selv om jeg tror hunnplantene blir i flertall også ved frøformering. Tror det sto det i nye boka mi). Det som er litt kult er at forskninga på humlegården til nordiska museet viser at genvariasjonen i det innsamlede materialet i sverige er mye større enn variasjonen i de komersielt dyrkede typene på kontinentet. Jeg brygger til neste helg med den ene av de fire gamle norske humleklonene jeg holder liv i som hittil gir blomster. Det ble ett lite prøvebrygg i fjor som lovet godt. Den stammer fra værne kloster i rygge. Jeg oppfordrer alle til å teste ut de humleklonene som finnes der ute. Mulig vi sitter på gull i det norske landskapet!
 
Tusen takk! Det var jo genialt! Da blir det humlejakt i helga :pear:
(mangler emoji for humle, pære var det som lignet mest :)

EDIT:
Blir spennede å se om man finner... Noen av registreringene i "nabolaget" var fra 1886 med en nøyaktighet på 1500 meter. De nyeste er heldigvis litt mer presise, 2008 og 7 meter. Kan dette bli den nye geocachingen for ølnerder?
 
Sist redigert:
Ja, det er berre å parkere ca her :
http://norgeskart.no/#17/262634/7032521
Så kan ein traske sør-vest og plukke humle. Kanskje litt seint på året å gjere deg no? kan hende dei er nokså brune. Ølet som eg har er frå 2014, ein lager med kun humle frå Øysand. Eit kapablet øl, men ikkje noko å skrive heim om :D
 
Er nok lite humle å finne i Trøndelag nå ja. Planen er å rekognosere litt og finne lovende steder til sensommeren 2016 :)
 
Tilbake
Topp