Humle i gjæringsdunken

Hei!

Igår brygga jeg Sanatorium fra bryggselv.no. Fikk en OG på 1061 ved 19grader. Når jeg skulle kjøle det ned så rørte jeg litt i BB30-en min, det var nok ikke så lurt? Når jeg skulle tappe over på gjæringsdunken så var det veldig mye humle som svirra på bunnen. Så fikk kanskje ut 16-17 liter totalt. Resterende humlevæske helte jeg på en annen dunk, tenkte kanskje jeg kunne helle det klare over på gjæringsdunken idag?
 
Haagensen skrev:
Hei!

Igår brygga jeg Sanatorium fra bryggselv.no. Fikk en OG på 1061 ved 19grader. Når jeg skulle kjøle det ned så rørte jeg litt i BB30-en min, det var nok ikke så lurt? Når jeg skulle tappe over på gjæringsdunken så var det veldig mye humle som svirra på bunnen. Så fikk kanskje ut 16-17 liter totalt. Resterende humlevæske helte jeg på en annen dunk, tenkte kanskje jeg kunne helle det klare over på gjæringsdunken idag?

Helt greit å røre under kjøling, det går endel raskere da :)
Ang å tømme klarnet vørter over dagen etterpå så syns jeg det høres ganske smart ut. Skal pinadø prøve det samme selv neste gang jeg brygger!
 
Haagensen skrev:
Hei!

Igår brygga jeg Sanatorium fra bryggselv.no. Fikk en OG på 1061 ved 19grader. Når jeg skulle kjøle det ned så rørte jeg litt i BB30-en min, det var nok ikke så lurt? Når jeg skulle tappe over på gjæringsdunken så var det veldig mye humle som svirra på bunnen. Så fikk kanskje ut 16-17 liter totalt. Resterende humlevæske helte jeg på en annen dunk, tenkte kanskje jeg kunne helle det klare over på gjæringsdunken idag?

Bruker du flokkuleringstabletter?
I så tilfelle er det bare å gå seg en tur, eller tilsvarende, mens humlen samler seg fint i bunn etter kjøling. Litt whirlpool med kjøleren skader ikke før du trekker den opp.
 
Prøvde å løse samme problem selv før forrige brygg så kjøpte en liten sil på CO som jeg holdt rundt krana på innsiden av kokeren på slutten av uttappinga. Det viste seg dessverre at nettingen i sila var for grov til å ha noe effekt.
Noen som har bedre triks? Hva med f eks å holde et desinfisert tøystykke rundt krana/i sila?
 
Tilbake
Topp