Humle i honningporter

Sitter på nattevakt og funderer på en honningporter.
19 liter
10-12% lys crystal
Carafa spesial til 60-70 EBC
100 g lys sjokolademalt
og Maris otter til SG 1.045/50
1 kg honning til SG1.060/65
Tanken er å holde de ristede maltsmakene nede og mye crystal for å kompansere for høy gjærbarhet av så mye honning.

Tenker på å bruke lynghonning i gjæringskaret og nå lurer jeg på om jeg bør holde meg til bare bitterhumle eller om jeg kan kompletere honningen med litt smak og aroma. Tidligere har jeg erfart at gjæret honning gir litt syrlig og ikke så behagelig "jernsmak". Jeg tror derfor at de mest fruktige sitrushumlene forsterker dette, eller tar jeg feil?

Innspill i alle retninger tas imot med takk!
 
Varmer den forsiktig opp i stekovn og heller den rett i gjæringskaret etter stormgjæring.  Dette for å beholde mest mulig av smak og aroma.
 
Tormod B skrev:
så. når jeg skal begynne gjæringen har jeg i 1kg honning. hmm... spennende
Nesten riktig. 2-3dager etter at gjæringen har begynt,  da har du i honningen.

Dette er deb andre porteren jeg brygger med honning. Den første hadde litt lite smak av honning,  derfor dobler jeg honningen nå.
 
Tollefsen skrev:
Tormod B skrev:
så. når jeg skal begynne gjæringen har jeg i 1kg honning. hmm... spennende
Nesten riktig. 2-3dager etter at gjæringen har begynt,  da har du i honningen.

Dette er deb andre porteren jeg brygger med honning. Den første hadde litt lite smak av honning,  derfor dobler jeg honningen nå.

hmmm kan det kalles "tørrhonning"  ??  -  ble ikke helt rikgit.. tørrhonnling ?? tja..
 
Jupp, den hadde passet fint dersom jeg bare ville bitre ølet. Det jeg funderer på er om jeg kan komplementere honningaromaen med konservative mengder senhumle (15/5/1min).

Så langt har jeg fundert ut følgende alternativer til 30 IBU Tinseth:
EKG 60min
EKG eller Fuggles eller Simcoe eller cascade eller 1g/L(Postboil V) på 15/5/1 min + 60 min til 30 IBU

Har rett og slett ikke snøring på om en blomstrete eller en fruktig humle vil passe best!
 
sant nokk. er veldig glad i cascade selv. (tror jeg kan ha cascade i all øl akkurat nå)
men ja. det kan være viktig å tenke over hvordan humle som passer til all den honningen. tørrningen...
 
Jeg lurer på hvorvidt du får blandet ut den seige honningen i vørteren jeg, selv om denne er varmet opp er den jo seig.
 
Ser for meg malt som dette i en honningporter:
70% pale malt
15% sjokolademalt
15% caramel malt.
+/- noen % for å få litt roastmalt om ønskelig.
 
Tormod B skrev:
Ser for meg malt som dette i en honningporter:
70% pale malt
15% sjokolademalt
15% caramel malt.
± noen % for å få litt roastmalt om ønskelig.

Min ser slik ut foreløbig:

Recipe: Porter, honey!
Brewer: Tarjei Tollefsen
Asst Brewer:
Style: Robust Porter
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,89 l
Post Boil Volume: 27,04 l
Batch Size (fermenter): 21,00 l 
Bottling Volume: 19,60 l
Estimated OG: 1,065 SG
Estimated Color: 65,4 EBC
Estimated IBU: 30,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 55,00 %
Est Mash Efficiency: 68,1 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5000,00 g            Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain        1        68,5 %       
900,00 g              Crystal Malt - 40L (75,0 EBC)            Grain        2        12,3 %       
250,00 g              Carafa Special III (Weyermann) (1500,0 E Grain        3        3,4 %       
150,00 g              Pale Chocolate Malt (620,0 EBC)          Grain        4        2,1 %       
51,73 g              Fuggles [4,50 %] - Boil 60,0 min        Hop          5        24,4 IBUs   
17,24 g              Fuggles [4,50 %] - Boil 15,0 min        Hop          6        4,0 IBUs     
1,11 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins)          Other        7        -           
1,00 Items            Servomyces (Boil 10,0 mins)              Other        8        -           
17,24 g              Fuggles [4,50 %] - Boil 5,0 min          Hop          9        1,6 IBUs     
1,0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        10      -           
1,11 tsp              Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)        Other        11      -           
1000,00 g            Honey (2,0 EBC)                          Sugar        12      13,7 %       


Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 7300,00 g
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 17,15 l of water at 72,2 C          65,6 C        75 min       

Sparge: Fly sparge with 21,76 l water at 75,6 C
Notes:
------


Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------

12% crystall er mye men jeg prøver å kompansere for at den store honningmengden gjærer helt ut, har ikke bestemt meg for om jeg skal meske litt lavere enda.
 
kintii skrev:
Jeg lurer på hvorvidt du får blandet ut den seige honningen i vørteren jeg, selv om denne er varmet opp er den jo seig.

Sist brukte jeg lynghonning. Denne er jo helt stiv når den er kald, men når den var 60-80 grader så fløt den lett ut av boksen. Den ble tilsatt sent i stormgjæringen så det var god aktivitet i karet. Ved fating kunne jeg ikke se noe til honningrester i gjærkaka så jeg tror nok at den gjæret helt ut.
Denne gangen tror jeg at jeg forsøker Akasiehonning, den flyter mye lettere. Siden den gir et "snillere" smaksbilde prøver jeg meg med en hel kilo!
 
Tilbake
Topp