Humle i kok ved 0 mim

Hei.
Holder på å koke vørteren nå. I oppskriften så står det at jeg skal ha i humle ved 0 minutter (pose 4). Vik det da si at den siste posen ikke skal koke men være i mens vørteren kjøles ned bare?
 
Da må jeg spørre om en liten sak til. På pose 5 med humle så står det i oppskriften. "Tørrhumle". Altså ingen tidspunkt på når dette skal i brygget. Dette er forøvrig Bryggselv Nøgne Ø ipa.

Den amerikanske ipa jeg har laget tidligere stod det spesifikt 7 dager inn i gjæringsbøtte..
 
Klin den inn når stormgjæringa har gitt seg. Miguel her på forumet har kjørt test på dette, kan sikkert søkes opp, men all logikk tilsier vel at all lukt/aroma som bobler ut er vekk.. så, 6- 7 dager før tapping?
 
Kan være greit å stikke om til et sekundær-kar før man tørrhumler. Er bare å la gjæret jobbe seg ferdig og ikke falle for fristelsen å hive oppi humla for tidlig

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Miguel anbefaler fem dager før tapping. Bestem deg for når du ønsker å tappe, og regn deg bakover. Det spiller liten rolle om du tapper etter 14 eller 20 dager. Dersom du har måleutstyr, kan du tappe noe før, men 14 dager er 'standard med sikkerhetsmargin' :)
 
Gahr sier i en annen tråd på forumet:

"Sekundærgjæring er egentlig et meget upresist begrep, men det trenger absolutt ikke bety at man stikker om. Når hovedgjæringen er over er det bare å hive humlen i. Jeg tilsetter som regel tørrhumle etter 3-5 dagers gjæring, alt etter aktiviteten i karet. Da er mesteparten av aktiviteten over, og gjennom gjæringen har man produsert alkohol og fått senket pH-en i ølet slik at det er helt minimal sjanse for å få infeksjoner i ølet som en følge av tørrhumling".

Ser ut som det er litt forskjellige praksiser på hvir lenge humla ligger i, men alle ser ut til å være enige om at den verste stormgjæringen bør være unnagjort før tørrhumling.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kommer an på hva du vil være sikker på...
Etter 7 dg: du får trukket ut all humlearoma
Siste 5 dg: du mister lite aroma pga CO2 'skylling'
 
#Gahr har vært svært lenge på forumet. Hans tidligste poster må leses på samme måte som Palmers første versjon av 'How to brew'...
Disse gutta utvikler seg de også :)

Neinei, det er som Bibelen: like gyldig i dag selv om det er skrevet for 1700 år siden! :)

Er vel greit å ta hensyn til nyeste forskning ja, enig i det.

Ser at 7 Fjell skriver "dryhop day 6" på oppskriften til Svartediket Black IPA på sidene sine.

Noen som har prøvd å hive i tørrhumle både rett etter stormgjæring og så en gang til fem dager før tapping? For både å suge ut mest mulig aroma og erstatte et eventuelt tap?
 
Jeg har alltid Svartediket tilgjengelig på fat, så den er brygget noen ganger. Kjører alltid siste fem dager.
Jeg vet oppskriften på nett (som er ganske ny) sier 'etter 6..' , men synes det gir svært lite fleksibilitet. For (ferske) bryggere hvor noen tapper etter 10 dager, og andre etter 20, må resultatet bli forskjellig. Jeg mener derfor at tidsangivelse på tørrhumling burde vært lik tidsangivelsen på humle i kok, og regnet med utgangspunkt i slutt-tid (T-5)
 
Sist redigert:
Greia er også smaken. Man får mye smak av tørrhumlingen. 5 dager er optimalt for aroma ved ale-gjæringstemperatur og noen grader nedover.

Ligger den i lengre så går det sakte mer over til smaks-tørrhumle.
 
Noen som har testet tørrhumling ved 10-12 grader? Har en Moderne lys lager med Mandarina Bavaria stående nå. Gjelder 5-dagers regelen her også?
 
Jeg vet oppskriften på nett (som er ganske ny) sier 'etter 6..' , men synes det gir svært lite fleksibilitet. For (ferske) bryggere hvor noen tapper etter 10 dager, og andre etter 20, må resultatet bli forskjellig. Jeg mener derfor at tidsangivelse på tørrhumling burde vært lik tidsangivelsen på humle i kok, og regnet med utgangspunkt i slutt-tid (T-x)

Meget godt poeng. Har en Svartediket i gjæringskaret nå, der jeg tørrhumlet rett etter stormgjæringen. Skal kjøre femdagersregelen neste gang. Du og Miguel har overbevist meg :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Greia er også smaken. Man får mye smak av tørrhumlingen. 5 dager er optimalt for aroma ved ale-gjæringstemperatur og noen grader nedover.

Ligger den i lengre så går det sakte mer over til smaks-tørrhumle.

Visste faktisk ikke det. Trodde den bare ga aroma på dette stadiet uansett, men det er egentlig bare logisk med tanke på at vi kaster chili, aprikos og annet oppi og forventer at det skal sette smak.

Man lærer noe nytt hver dag på dette forumet :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men i lys av min nye kunnskap, frykter jeg nå for tapt humlearoma i min Svartediket som skal tappes fredag.

Hva med å hive oppi litt mer humle nå?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det avhenger litt av hvor mye du hadde opprinnelig. 'Litt mer' har vel aldri skadet :)
Alternativt - gjør ingenting, noter alt, og vurder forskjell på neste brygg. Det ligger bedre læring i dette enn å gjøre endringer 'on the fly'.
Min første batch som jeg brygget likt som deg, krevde litt lengre lagring, men den ble knall god den også
 
Tilbake
Topp