Humle pallets.

Hvor lenge varer humle pallets i kjøleskapet ?? Jeg har en del som jeg ikke har fått brukt og som ikke lenger er vakumpakket.
 
Personlig ville jeg sagt 2-3 måneder om posen er lufttett. Ta en sniff og kjenn om lukten er fordampet, det burde gi en pekepinn.
 
Snakker vi dager, uker eller måneder i kjøleskap?
Lagringsevnen varierer fra type til type.

Denne kalkulatoren burde gi deg svar: http://brewerslog.appspot.com/HopAlphaCalc
Den kalkulatoren der er ikke noe brukandes (får jeg håpe)
Var nettopp igjennom øvelsen med å prøve å estimere hvor mye alfasyre jeg hadde i siste rest av 2014 Magnum oppbevart i fryser, kalkulatoren over mente den hadde tapt seg fra ~13% til ~6% etter 720 dager oppbevart ved minus 15 grader.
Det tviler jeg på, stemmer ikke med det som er gjengs oppfatning.

Denne kalkulatoren derimot estimerer at gjenværende alfasyre ligger på ~11% med samme parametre og humlen oppbevart i vakumerte poser i fryser. Noe som stemmer bedre med litteraturen og andre kilder om emnet.

Brygget en belgisk wit i går med IBU på ~20 og magnum fra 2014 som bitterhumle, skulle jeg brukt nevnte kalkulator for å estimere IBU bedre så tror jeg jeg ville landet på en litt for bitter Wit.

Disse to kalkulatorene er forøvrig diskutert før i disfavør av brewerslog kalkis'en, se denne tråden for mer info om emnet.
 
Tilbake
Topp