Humle-pellets i pose eller rett i kokekar

Som tittelen sier så lurer jeg på hva folk gjør og hva slags erfaringer man har med de forskjellige måtene.
Som man vet så løser pellets seg opp og blir en flytende gugge som legger seg på bunnen av kokekaret, og i mitt tilfelle vil jeg da få med en del av dette dersom jeg ikke bruker pose (litt med pose også, men mye mindre). På den andre siden så tror jeg ikke man får utnyttet humlen 100% dersom man bruker pose ( noe jeg tror, men ikke vet). Jeg har uttaket fra kokekaret i bunnen (vvb), så mye samler seg jo der. Når jeg tapper over til gjæringskaret kjører jeg det gjennom en sil slik at jeg får fanget opp en del av eventuelt grums og andre partikler. Etter gjæring coldcrasher jeg og jeg har alt lagret på fat.

1. Hva ville dere gjort? Pose/ikke pose
  2. Blir humlen mindre utnyttet ved bruk av pose?
  3. Spiller det noen rolle om jeg får med mye humlerester i gjæringskaret?
Takker for all tilbakemelding.

Ville ikke bekymret meg over dette. Sleng i gryta. Ingen fare om det kommer over i karet. Jeg pleier å få med meg 2-3 liter med rusk og rask (trub). Nema problema.

Jeg har humlen rett i kjelen.

Ang. Utnytting tror jeg har lest at det blir dårligere utnyttelse, men har ingen erfaring med dette selv.

Når du får CC det og lagret det litt på fat vil nok det ikke spille så mye rolle.
Jeg har en IPA på fat nå som jeg tappet rett fra bøtta uten CC. Lagret i keezeren i 4 dager på 4 grader , etter en halvliter var tappet var den krystallklar.

Jeg har laget meg en "hop spider" som jeg bruker. Det fungerer aldeles ypperlig, og jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det skal bli noe dårligere utbytte av humlen når jeg bruker den fremfor å hive det rett i karet.

Som en utvidelse til spørsmålet til Mr.Baggins. Er det egentlig noen vits å bruke klarningsmiddel (om en også bruker en hop spider), om en bare tømmer trub i gjæringskaret?

1. Bruker pose hvis det brukes mye humle. Ellers ikke.
2. Tror den blir dårligere utnyttet. Øker derfor alle unntatt 60min humla. Ekstrakostnaden blir liten.
Men ikke pose ved tørrhumling.
3. Har ikke erfart at mye grums gir dårligere øl.
Men, det stjeler plass i bøtta. Foretrekker 25l øl fremfor 20l og 5l unødvendig grums.

Tilbake
Topp