Humle timing og eventuell hop bursting

Big Bear Beer

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge 60 liter amerikansk IPA.
Jeg har kjøpt inn 200 G 2016 Citra humle alfa syre på 14,2, 100 G Amarillo og 100 G Chinook som skal i brygget.

Det skal humle i under kok, det skal whirlpooles/steepes og tørthumles.

Jeg har et mål om at IBU skal være mellom 50 - 60.

Planen er å bruke citra humlen primært som bitter- og smaks humle (siden den har såpass høy alfa syre), og da amarillo og chinook som aromahumle. Eller er det gode argumenter for også å benytte noe av amarillo og chinook humlen som smaks humle og og da igjen noe av citra humlen som aroma humle?

Normalt har jeg tilsatt en del humle som first wort humle, og tilsatt humle på hhv 15, 10 og 5 min igjen (etterfulgt av humle til steeping/ whirlpool) Men når jeg sitter og leker med brygge kalkulatoren så ser jeg at hvis jeg tilsetter 150 G citra humle ved 15 min igjen av kok (litt etter hvor mye bitterhet man beregner fra whirlpool tilsetningen av 50 g citra+ 25 g amarillo + 25 g chinook) så oppnår jeg en IBU på ca 60.

Gir timingen på humlen noen vesentlig forskjell i smaken og aromaen på humle? Jeg mener at en First wort tilsetning nesten utelukkende gir bitterhet og ingenting annet. Men vil jeg får mer smak (bedre) hvis jeg tilsetter mindre humle f.eks. ved 20 min igjen (ifølge det jeg har lest er det dette tidspunktet er optimalt for maks smak) og tilsette differansen senere eller som en ren whirlpool humle?
 
Sjekk humleskjemaet til Kniksen her: http://www.7fjellbryggeri.com/brewourkniksen/

Kan anbefales:) - bortsett fra at jeg synes den er i bitreste laget. Men det er det jo lett å gjøre noe med.

Jeg ville altså brukt Chinook som bitterhumle, og latt Amarillo og Citra ta hånd om resten av jobben. Men det er nå bare mine smakspreferanser. Jeg synes Chinook blir litt krass - og så er kombinasjonen av Citra og Amarillo min favoritt:). (Skal sies at det er mye jeg ikke har prøvd, da.)

WP er jo så mangt. Jeg har kjørt 60 grader i 30 minutter.

Ser du har dobbelt så mye Citra som Amarillo. Det går sikkert bra å bruke dem i det forholdet, også.
 
Tilbake
Topp