Humle

Mulig jeg driter meg ut her nå, men arten du har er nok "humle" eller Humulus lupulus på latin. Sorten/typen/varianten er det derimot ikke så greit å si noe om.
 
Det er nok noe forskjell på konglene mellom de forskjellige variantene, særlig de som har innslag av dvergvoksende humler; men - da må du nok søke eksperthjelp fra en dyrker, og jeg tviler på om han/hun kan gideg noe annet enn en forsiktig begrunnet gjetting.
Beste du kan gjøre er å lage et uttrekk av denne og sammenligne med uttrekk av kjente humler.
Hvis det er slik at norske humler er lave på alphasyrer begrenser jo det arbeidsmengden noe.

Dette har vært foreslått flere ganger her på forumet, men jeg har ennå ikke sett at noen har rapportert noe resultat.

Kommer akkurat på at Bioforsk har et prosjekt gående om norske råvarer til ølbrygging - de kan muligens hjelpe deg,
ett generellt utsagn derfra er vel bedre enn rein gjetting uansett.
 
Jeg var hos NIBIO for en tid siden og kikket på humeplanter samlet fra hele landet. De så så og si kliss like ut alle sammen. Litt variasjon og størrelse og hbor langt de hadde kommet inn blomst var det eneste jeg la merke til.
 
Tilbake
Topp